Είσαι ηθοποιός και έχεις βγει στον δρόμο ήτοι μπουλούκι. Σε περίοδο πολέμου. Και αναλαμβάνεις να ψυχαγωγείς τα στρατεύματα. Είσαι η Σοφία Βέμπο της Ισπανίας. Ο εμφύλιος καλά κρατεί. Μέχρι που – από λάθος – βρίσκεσαι στα εδάφη του εχθρού. Και εκείνος σε διατάζει να δώσεις μία παράσταση για τους αιχμαλώτους του δικού του εχθρού. Οι οποίοι θα εκτελεστούν την επόμενη μέρα…
Καταπληκτική ιστορία, δοσμένη από τον Χοσέ Σάντσις Σινιστέρρα, ο οποίος υπογράφει ένα θαυμάσιο κείμενο, μεταφρασμένο και επεξεργασμένο από την ομάδα Theartes. Μία ομάδα η οποία δουλεύει σαν κολεκτίβα. Έχει αναλάβει τη σκηνοθεσία, την όλη κινησιολογία, ενώ πρωταγωνιστεί στην εν λόγω παράσταση. Η παρουσία των δύο καλλιτεχνών είναι εντονότατη. Εκείνος, ο Παουλίνο, είναι ένας άνθρωπος χωρίς τσαγανό. Η Καρμέλα όμως… Η Καρμέλα δεν μασάει μία, κύριέ μου. Αντιλαμβάνεται το άηθες και το άτιμο και δεν κάνει ούτε χιλιοστό πίσω. Ο Παουλίνο προσπαθεί να τη συνετίσει. Αν αρχίσει τα δικά της, είναι πολύ πιθανό να εκτελέσουν ακόμα και κείνους. Η Καρμέλα όμως δεν χαμπαριάζει από τέτοια. Είναι φασίστες, είναι καταστροφικοί και οφείλει να τους χτυπήσει κατά πρόσωπο. Γροθιά στο μαχαίρι; Έτσι ακριβώς. Μαγκιά της!
Ο κύριος Κωνσταντίνος Κυριακού πείθει ως Παουλίνο. Έχει υιοθετήσει το ύφος του λαμπερού μισοκακόμοιρου, του έτοιμου να παραδοθεί, να ακολουθήσει τον ισχυρό αντίπαλο. Είναι πολύτιμη η ζωούλα του. Τον είδα να σέρνεται στα πατώματα, στην αρχή ακόμα του έργου, όλα όμως έχουν τη σημειολογία τους. Την αγαπάει την Καρμέλα, αλλά… μέχρι εκεί. Μάλλον δηλαδή. Από την πλευρά της, η κυρία Κατερίνα Μπιλάλη… σπέρνει! Είναι δυναμική, είναι αθυρόστομη, είναι φλογερή επαναστάτρια. Τον αγαπά τον Παουλίνο, αλλά τους φασίστες θα τους θάψει εκεί που θα πέσουν. Ο τρόπος που κινείται και εκφέρεται το ζευγάρι επί σκηνής είναι αυτός ακριβώς που θα θέλαμε να είναι. Λυρικός αλλά και φασαριόζικος. Ένα μανιφέστο ποιητικό.
Θα γελάσετε. Θα συγκινηθείτε. Θα προβληματιστείτε. Ο άνθρωπος κάνει κακό στον συνάνθρωπό του «γιατί έτσι»; Ο εμφύλιος πόλεμος, η χειρότερη μορφή πολέμου, είναι αναγκαίο κακό για κάποιους; Όλο το μοτίβο παραπέμπει στη ζωή μας, στο πώς θέλουμε να ζήσουμε. Είναι μία κραυγή αυτή η παράσταση. Από το bullying στο σχολείο μέχρι την απειλή θανάτου από συνάνθρωπο επειδή «εκπέμπουμε» διαφορετικά.
Ευρηματικότατοι οι δύο πρωταγωνιστές, πανέξυπνη η “χρήση” ενός μη ορατού προσώπου στη δράση, πηγαίνοντας την εξέλιξη ένα βήμα παραπέρα. Και όταν έρχεται η σκηνή για την παράσταση απέναντι από τους ετοιμοθάνατους, η Καρμέλα μοστράρει ένα θαυμάσιο κρεσέντο. Δεν θα περάσει ο φασισμός! Απλά ΔΕΝ θα περάσει.
Η σκάλα είπατε; Ναι, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του σκηνικού. Δεν το καταλάβατε; Το είπαμε και πιο πάνω. Όλα έχουν τη σημειολογία τους. Μπορεί και να ενώνει δυο κόσμους η σκάλα. Μπορεί από τον κόσμο των ορατών να έχεις, μέσω αυτής, τη δυνατότητα να μεταβείς στον κόσμο των αοράτων. Ακόμα και οι δύο χαρακτήρες είναι από διαφορετικούς κόσμους. Δεν θα σας πούμε ποιους, αυτό θα το ανακαλύψετε μόνοι σας. Όπως θα ανακαλύψετε ότι το χιούμορ, κάποιες φορές, είναι όπλο. Αιχμηρό. Ανοίγει κεφάλια.
Προτείνεται ανεπιφύλακτα. Είναι βέβαιο ότι θα διασκεδάσετε, είναι βέβαιο ότι θα ψυχαγωγηθείτε. Το κείμενο το εγγυάται, οι ερμηνείες το προσυπογράφουν. Η Καρμέλα είναι η (πρωτ)αγωνίστρια μίας άλλης εποχής. Μελλοντικής σε σχέση με τούτη εδώ. Απλά το παραθέτω.
Κώστας Κούλης
Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.
Ay, Carmela!
του Χοσέ Σάντσις Σινιστέρρα
Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Κυριακού
Δραματουργία – Κινησιογραφία: Κατερίνα Μπιλάλη
Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Τσακότα
Φωτισμοί: Λέων Εσκενάζη
Πρωτότυπη μουσική: Άρτεμις Ματαφιά
Εκτέλεση μουσικής – Ενορχήστρωση – Κιθάρες: Γιώργος Πατσιώτης
Τραγούδι: Άρτεμις Ματαφιά
Συνεργάτης σκηνοθέτης: Λευτέρης Παπακώστας
Make-Up Artist: Οξάνα Πελιούχ (Data Type – Atelier de Beaut?)
Hair Stylist: Organic Hair Spa by Athanasios
Στρατιωτικές στολές: Khaki Depot
Φωτογραφίες – Trailer: Μαρία Χουρδάρη
Σχεδιασμός αφίσας: [βιβλιοτεχνία]
Προβολή και Επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου – We Will
Παραγωγή: «THEARTES» Α.Μ.Κ.Ε.
Διανομή:
Κατερίνα Μπιλάλη
Κωνσταντίνος Κυριακού
Πού: Θέατρο Μεταξουργείο, Ακαδήμου 14 & Κεραμεικού, τηλέφωνο: 21 0523 4382
Πότε: Από Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00
Εισιτήρια: 12€ (γενική είσοδος), 10€ (φοιτητικό, ομαδικό) 5€ (ατέλειες, ΑμεΑ, ανέργων)
Προπώληση εισιτηρίων: VIVA.GR https://bit.ly/3Xvbldg
Διάρκεια: 90΄ (χωρίς διάλειμμα)
Η παράσταση παρουσιάζεται υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Θερβάντες στην Αθήνα – Instituto Cervantes de Atenas.
Παράλληλα με την παράσταση, και καθ’ όλη τη διάρκεια παρουσίασής της, στον χώρο του φουαγιέ του Θεάτρου, θα λαμβάνει χώρα έκθεση σκίτσων του σκιτσογράφου Μιχάλη Κουντούρη, από το βιβλίο του «Η θεωρία των άκρων».
0 Comments