Πώς γίνεται να είμαι καταραμένος; Αφού δεν χρειάζεται να φοβάμαι για επίθεση προς το πρόσωπό μου, εκτός κι αν μετακινηθεί ολόκληρο δάσος από τη μία περιοχή στην άλλη! Αφού δεν είναι δυνατό να νικηθώ από άνδρα που δεν έχει γεννηθεί από γυναίκα! Τότε πώς γίνεται να είμαι καταραμένος; Με το καλό για μανδύα μου… Και τη λατρεμένη σύζυγό μου, η οποία ίχνος καλοσύνης δεν έχει μέσα της…
Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.
Συγκλονιστική η ιστορία των Μακμπέθ ή – για να είμαστε ακριβείς – η τραγική ιστορία τους. Η δύναμη για εξουσία και δύναμη, η πηγαία αλαζονεία, το ίδιο το κακό σε ανθρώπινες εκφάνσεις. Κατεβήκαμε στο δεύτερο υπόγειο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης. Αντικρύσαμε δύο ανθρώπους στο πάτωμα. Και ένα κάτι-σαν-δέντρο και ίσως κάτι σαν ανθρώπινο πρόσωπο. Επάνω του προτζεκτάρονται διάφορα εφέ. Καθόμαστε. Το ζεύγος αναλύει τους σκοτεινούς σκοπούς του. Το ζοφερό έπος του Σαίξπηρ, έτσι όπως το επεξεργάστηκε ο κύριος Δημήτρης Γκουτζαμάνης, ο οποίος υπογράφει και τη σκηνοθεσία.
Οι δύο ηθοποιοί, καλωδιωμένοι – μικρόφωνα και εφέ να υποθέσω – και με εξαιρετικά κοστούμια και εδώ υποκλινόμαστε στον «πάροχο», 509 iolandi, πλέκουν και πλέκονται σε μία θαυμάσια αφήγηση για τα έργα και τις ημέρες των δύο υπέρ-φιλόδοξων, που φυσικά έφαγαν χώμα στην προσπάθειά τους να κυβερνήσουν με μέσον το αίμα των άλλων. Προσηλωμένοι στους ρόλους τους, βοηθούμενοι από προ-ηχογραφημένα λόγια που αποτελούσαν σημεία της πλοκής και με πάθος, μας χάρισαν ογδόντα λεπτά θεατρικής ψυχαγωγίας και πολιτιστικού προβληματισμού. Ο άνθρωπος είναι κακό ζώο εξαιτίας της ασίγαστης εμμονής του για δύναμη;
Η κυρία Κρίστη Παπαδοπούλου, η οποία έχει και την σκηνική επιμέλεια, υποδύεται τη λαίδη Μακμπέθ – σε διπλή διανομή με την κυρία Ναταλία Κηρύκου – με την τελευταία να μας πείθει με τον τρόπο που κουμπώνει στον ρόλο της. Στο ίδιο μοτίβο με την έτερη πρωταγωνίστρια, είναι όμορφη, είναι γλυκιά, η υπέροχη κακία του χαρακτήρα της όμως ποτίζει όλο τον χώρο. Αποδίδει το ίδιο καλά και όταν μιλά γρήγορα και όταν αφήνει τους φθόγγους να βγαίνουν πιο αργά από το στόμα της. Υπάρχουν σκηνές, οι οποίες βγάζουν ακόμα και γέλιο και όλο αυτό οφείλεται στην οξυδέρκεια του Γκουτζαμάνη, κατά την απόδοση του κειμένου, καθώς και στον τρόπο που εκφέρονται οι δύο ηθοποιοί. Ο σκηνοθέτης/πρωταγωνιστής, με επίσης άψογο φιζίκ, είναι και νιώθει Μακμπέθ για όση ώρα κρατά η παράσταση. Θυμώνει και ηρεμεί, φωνάζει και ψιθυρίζει, κραδαίνει το ξίφος του και μιλά στο «τηλέφωνο» – τι, σας τρέλανα τώρα; Πρέπει οπωσδήποτε να δείτε την παράσταση – και φροντίζει τις όποιες λεπτομέρειες του μύθου, πατώντας σε άλλα πρόσωπα, τα οποία υποδύεται εκείνος, όπως και η συμπρωταγωνίστριά του, με τη βοήθεια μασκών, που στέκονται ως αρωγοί στην τέχνη της «παραπλάνησης». Για μερικές στιγμές είναι κάποιοι άλλοι και όχι το ζεύγος.
Είναι για λίγες παραστάσεις, έχω την αίσθηση ότι μπορεί να ακούσουμε κάτι ευχάριστο για τη νέα σεζόν, γιατί και η αντίδραση του κόσμου, όπως και η εν γένει παρουσία του, δίνουν θετικά σημεία για την επόμενη ημέρα. Η ουσία είναι πως η προσέγγιση αυτών των νέων ανθρώπων και η χρήση της τεχνολογίας εισαγάγει μία νέα διάσταση στο θέατρο, το κάνει ακόμα πιο σύγχρονο και παράλληλα εξιτάρει τον θεατή, αφού εκείνος βλέπει την εξέλιξη της ιστορίας σε συνάρτηση με τις επιμέρους σκηνοθετικές «επεμβάσεις» και κάποιες φορές αντιλαμβάνεται το έργο σαν ταινία ζωντανή. Σε συνέντευξη που μας παραχώρησε πρόσφατα, ο κύριος Γκουτζαμάνης μας μίλησε για το έργο και την όλη προσπάθεια των συντελεστών και οφείλουμε να ομολογήσουμε πως πρόκειται για μία ολοκληρωμένη και πλήρως συντονισμένη δουλειά, απόλυτα εναρμονισμένη με την τέχνη και τις επιταγές του σήμερα. Μην σας πω και του αύριο…
Κώστας Κούλης
Συντελεστές:
Συγγραφέας: Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Μετάφραση – διασκευή από το πρωτότυπο: Δημήτρης Γκουτζαμάνης
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Γκουτζαμάνης
Σκηνική επιμέλεια: Κρίστη Παπαδοπούλου
Πρωτότυπη μουσική: Άλκης Κυρτσόγλου
Σκηνογραφία: οι γλύπτες Ανδρέας Καλακαλλάς, Στέλιος Παναγιωτόπουλος
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Κοστούμια: 509 iolandi
Βοηθός σκηνοθέτη: Γιοβάννα Μακκά
Φιλική συμμετοχή: Αγγελίνα Δημοπούλου, Ελένη Ζαραφίδου, Νίκος Νικολαΐδης, Ορέστης Τζιόβας, Σόλων Τσούνης
Φωτογραφίες– Προβολές – Γραφιστικός σχεδιασμός: Γιάννης Τόμτσης
Επικοινωνία-Δημόσιες σχέσεις: Ράνια Παπαδοπούλου
Παραγωγή: 3rd person theatre Group
Ερμηνεία:
Δημήτρης Γκουτζαμάνης (Μακμπέθ), Ναταλία Κηρύκου, Κρίστη Παπαδοπούλου (Λαίδη Μακμπέθ – διπλή διανομή)
«Η τραγική ιστορία των Μακμπέθ» του Σαίξπηρ | Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης | από 26/5
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Παρασκευή– Σάββατο στις 21:30
Κυριακή στις 20:00
για 9 μόνο παραστάσεις
Διάρκεια παραστάσεων:
Παρασκευή 26 Μαΐου – Κυριακή 11 Ιουνίου 2023
Πρεμιέρα: Παρασκευή 26 Μαΐου 2023
Εισιτήρια:
Τιμές εισιτηρίων: 12€ (κανονικό), 10€ (μειωμένο), 5€ (ατέλειες ΣΕΗ)
Αγορά εισιτηρίων:
ΤΑΜΕΙΑ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ
-τηλ. 2103418550
(μόνο με ηλεκτρονική πληρωμή)
TICKET SERVICES
- εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Στοά Πεσμαζόγλου
- τηλεφωνικά: 2107234567
- online: https://www.ticketservices.gr/event/i-tragiki-istoria-ton-macbeth/
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Πειραιώς206, (Ύψος Χαμοστέρνας) Ταύρος, Τ.Κ. 177 78
Τηλ.:+30 210 341 8550
0 Comments