Ο θεόρατος – η λέξη δεν είναι καθόλου καταχρηστική και υπερφίαλη, αλλά μάλλον λίγη και φτωχή για να περιγράψει τον καλλιτέχνη και τον άνθρωπο – συνθέτης και μαέστρος Ηλίας Ανδριόπουλος, θα μας ξανάβρει στους μπαξέδες του Ηρωδείου, στις 5 Οκτωβρίου, για να μας παρουσιάσει ένα μοναδικό ταξίδι στον ηχοχρόνο. Παρέα με καταξιωμένους μουσικούς και ερμηνευτές, θα μας χαρίσει μελωδίες, μουσικές εικόνες και συναισθήματα που μόνο η τέχνη του μπορεί να χαρίσει. Η μουσική – με μόνο συμπράττοντα τον αθλητισμό – είναι η πηγή των μεγαλύτερων συγκινήσεων. Φανταστείτε λοιπόν τέτοιου τύπου συγκινήσεις σε έναν τέτοιου τύπου χώρο, όπως το Ωδείο. Ήλθαμε σε επικοινωνία με τον δημιουργό και τον ρωτήσαμε για όλα. Για τα πριν, τα τώρα, τα μετά. Και πάντα η θωριά του ανθρώπου, πάντα οι λέξεις ενός παιδιού, που απλά δεν μπορεί να εκφράσει το μέγεθος της χαρά του, που επιτέλους βρίσκεται μέσα σε ένα τεράστιο ζαχαροπλαστείο. Μας μίλησε για το πώς προτιμά να συνθέτει, πώς του φαίνονται ηχογραφήσεις και συναυλίες, τι μας ετοιμάζει για το… Να μην το πω από τώρα αυτό. Θα χαλάσω τη μαγεία του διαβάσματος.
Η προσεχής συναυλία σας, στο Ηρώδειο τον ερχόμενο Οκτώβριο, έχει τίτλο «Ταξίδι στον Ήχο και το Χρόνο». Είναι τελικά η μουσική η μοναδική χρονομηχανή;
Ακριβώς όπως το λέτε. Τον χρόνο προσπαθούμε να προλάβουμε, που όλο μας ξεφεύγει. Η μουσική, το τραγούδι, αν το προεκτείνουμε η τέχνη, περιστατικά και γεγονότα του χρόνου καταγράφει. Ό,τι συμβαίνει στη ροή του. Με συναισθηματικό, αν θέλετε, τρόπο, έτσι που αν γυρίσουμε πίσω σε περασμένες εποχές, να διαβάζουμε καθαρά τα συναισθήματα των ανθρώπων, όπως μας τα γνωρίζει η μεγάλη τέχνη. Και φυσικά μέσα της τοποθετώ τη μουσική και τα τραγούδια. Οι ιστορικοί μας αποκαλύπτουν χρονολογίες και αναφέρονται στις αιτίες των γεγονότων. Η μουσική μας γνωρίζει τον συναισθηματικό πλούτο μιας εποχής, που ο χρόνος αφήνει πίσω του.
Έχετε συνθέσει έναν τεράστιο αριθμό τραγουδιών και μουσικών θεμάτων. Είναι γλυκός ο πονοκέφαλος του να διαλέγετε τα κομμάτια για κάθε σας συναυλία;
Οι συνθέσεις μου, θα έλεγα, δεν είναι ποσοτικά τόσο πολλές. Το απέφυγα γιατί δεν μου ταίριαζαν στην ιδιοσυγκρασία οι άνευ λόγου πλατειασμοί. Στην συναυλία που έχεις μπροστά σου, επιλέγεις τραγούδια, ώστε να ταιριάζουν στο κλίμα και στη μουσική ροή του προγράμματος που θέλεις να φτιάξεις. Πράγμα που σημαίνει ότι το πρόγραμμα μιας συναυλίας πρέπει να έχει αισθητική ομοιογένεια. Αυτό σκέφτομαι πάντα όταν έχω μπροστά μου να δώσω μία συναυλία και όχι να αθροίσω ανομοιογενή πράγματα.
Στο ταξίδι σας αυτό έχετε για συνεπιβάτες σπουδαίους ερμηνευτές, μουσικούς και μία χορωδία. Πώς προετοιμαστήκατε για τη συγκεκριμένη βραδιά; Πόσο καιρό σας πήραν οι πρόβες;
Κοιτάξτε, έχω την τύχη να συνεργάζομαι με εκλεκτούς ερμηνευτές, μουσικούς, χορωδούς, τεχνικούς, που γνωρίζουν άριστα το ύφος και κάθε λεπτομέρεια της μουσικής και των τραγουδιών μου. Είμαι ευτυχής γι’ αυτό. Με τον Μανώλη Μητσιά, που δεν χρειάζεται συστάσεις, συνεργάζομαι κάποιες δεκαετίες και επικοινωνούμε καλλιτεχνικά στο υψηλότερο σημείο, χωρίς δυσκολία. Η Νατάσσα Μποφίλιου και η Παυλίνα Βουλγαράκη, είναι δυο σπουδαίες ερμηνεύτριες, που απευθύνονται στη γενιά τους και στην εποχή τους με μεγάλη επιτυχία. Είναι θαυμάσιο να αγγίζουν το ρεπερτόριο ενός συνθέτη, που εξέφρασε ευαισθησίες και οράματα μίας άλλης εποχής και εξακολουθεί και σήμερα να συγκινεί και να έχει την παρουσία του στα μουσικά μας πράγματα. Από την άλλη, μεταφέρω και εγώ το σήμα μου το καλλιτεχνικό, μέσα από αυτό το αντάμωμα, στους νεότερους ανθρώπους και είμαι χαρούμενος γι’ αυτό. Πρέπει, κατά τη γνώμη μου, οι νέες και οι νέοι, παράλληλα με τα σύγχρονα ακούσματά τους, να γνωρίσουν ό,τι στέρεο και καλό έχει προηγηθεί στο τραγούδι και στη μουσική τα προηγούμενα χρόνια.
Πώς αισθάνεστε όταν διευθύνετε; Πώς αντιλαμβάνεστε όλη αυτή τη διάδραση, τη μέθεξη;
Η μουσική διεύθυνση μιας συναυλίας είναι η κορυφαία στιγμή, όπου ένας συνθέτης, έχοντας τον απόλυτο έλεγχο της μουσικής τελετουργίας που συντελείται, οδηγεί τους ερμηνευτές και την ορχήστρα με ένα μαγικό τρόπο στο καλλιτεχνικό του σύμπαν. Όταν όλα τα πρόσωπα που συμμετέχουν, υπακούσουν, τότε τα πράγματα οδηγούνται πράγματι σε μία μέθεξη και σε μία βαθιά καλλιτεχνική ευτυχία, που μεταδίδεται αστραπιαία και στο κοινό.
Είναι για σας η συναυλία το ίδιο ελκυστική με μία ηχογράφηση στο στούντιο; Έχει το κάθε πράγμα τις δικές του χάρες;
Είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Η συναυλία είναι ανώτερη μουσική πράξη, γιατί έχεις δίπλα σου την ανάσα και την προσήλωση του κοινού. Δημιουργείται μία βαθιά επικοινωνία, η οποία δεν αντικαθίσταται με τίποτα. Άλλωστε την επικοινωνία με το κοινό δεν επιδιώκουν, μέσω της τέχνης τους, όλοι οι καλλιτέχνες διαχρονικά; Η ηχογράφηση τώρα, έχει να κάνει και αυτή με τη δημιουργική πλευρά ενός καλλιτέχνη, γιατί στο στούντιο γεννιέται ένα καινούργιο τραγούδι, ένα καινούργιο μουσικό έργο, που προσθέτει τεράστια ευτυχία στον δημιουργό του, αλλά παράλληλα αντιμετωπίζεις αρκετά τεχνικά προβλήματα, που πολλές φορές σε κουράζουν και σε απομακρύνουν από την αρχική πρωτογενή έμπνευσή σου.
Πώς προτιμάτε να συνθέτετε; Μέσα σε απόλυτη ησυχία, μόνος σας, μαζί με τον στιχουργό;
Σε ό,τι με αφορά, όταν κάθομαι στο πιάνο για να συνθέσω, θέλω να είμαι μόνος. Εγώ και η μοναξιά μου και χρειάζομαι απόλυτη ησυχία. Αυτό είναι άλλοτε λυτρωτικό και άλλοτε αβάσταχτο. Όμως δεν υπάρχει άλλος δρόμος για έναν δημιουργό και πρέπει να τον περπατήσει μόνος του. Με τον στιχουργό συνεργάζεσαι άλλες στιγμές, πιο πριν, όχι την ώρα που συνθέτεις. Την ώρα που οι στίχοι βρίσκονται μπροστά στο πιάνο, λογικά πρέπει να έχουν υποστεί την τελική τους επεξεργασία, αν και πολλές φορές οι μικροδιορθώσεις συνοδεύουν τη μελοποίηση του στίχου μέχρι το τέλος.
Υπάρχουν πλάνα για μετά τη συναυλία του Ηρωδείου; Είναι ανακοινώσιμα;
Μετά το πέρας της συναυλίας του Ηρωδείου στις 5 Οκτωβρίου, θα δώσω σχεδόν αμέσως, μία δεύτερη συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 17 Οκτωβρίου, με διαφορετικά έργα. Εκεί, στη συναυλία του Μεγάρου Μουσικής θα παιχτούν τα έργα μου Προσανατολισμοί – Οδυσσέα Ελύτη , Ωδαί – Ανδρέα Κάλβου, Ήλιος και Χρόνος – Μίκη Θεοδωράκη. Η συναυλία αυτή θα δοθεί υπό μορφή σουίτας, πιάνο – φωνή. Συμμετέχουν δύο εξαίρετοι λυρικοί καλλιτέχνες, που συνεργάζομαι συχνά τα τελευταία χρόνια, ο Τάσης Χριστογιαννόπουλος και η Θεοδώρα Μπάκα. Στο πιάνο ο σπουδαίος Θοδωρής Οικονόμου. Τα έργα μου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε αυτή τη μορφή, ενώ ο Ήλιος και Χρόνος (ποίηση Μίκη Θεοδωράκη), ηχογραφημένο το 2004, παίζεται και αυτό πρώτη φορά μπροστά στο κοινό. Ο Τάσης Χριστογιαννόπουλος θα ερμηνεύσει τα έργα ΩΔΑΙ και ΗΛΙΟΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ και στο δεύτερο μέρος η Θεοδώρα Μπάκα τους ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥΣ.
Τι είναι αυτό που σας κάνει να θέλετε να υπηρετείτε την τέχνη σας τόσο πιστά;
Ο σεβασμός και η αγάπη μου προς αυτή. Ξέρετε, η τέχνη δεν είναι κτηνώδης εκτόνωση, ούτε αποβλακωτική διασκέδαση χωρίς όρια. Έχει να κάνει με τη λεπτότητα, την ευγένεια και την έκφραση της ανθρώπινης ύπαρξης. Είναι ό,τι πιο όμορφο έχει δημιουργήσει η ανθρώπινη φύση στη μακρά της πορεία. Είναι η πεμπτουσία της ζωής. Ας μην την εξευτελίζουμε. Το αισθητικό μέρος αποτελεί για μένα, ύψιστο ιδανικό, γιατί γνωρίζω πως όταν υποχωρεί η αισθητική στάθμη, η κοινωνία παρακμάζει και βουλιάζει.
Κώστας Κούλης
Ο Ηλίας Ανδριόπουλος
στο Ηρώδειο
Πέμπτη 5 Οκτωβρίου 2023 στις 9:00μμ
σε μία συναυλία – σταθμό:
«Ταξίδι στον Ήχο και το Χρόνο»
Ερμηνεύουν:
Μανώλης Μητσιάς, Νατάσσα Μποφίλιου, Παυλίνα Βουλγαράκη
συμμετέχει η Χορωδία «Μελωδοί»
Ανάγνωση ποιημάτων: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη
Ο Ηλίας Ανδριόπουλος ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού, θα συναντήσει το κοινό που αγάπησε τα τραγούδια και την μουσική του και θα συνταξιδέψει μαζί του σε μια μοναδική συναυλία με τίτλο:
«Ταξίδι στον Ήχο και το Χρόνο», που θα γίνει στο Ηρώδειο την Πέμπτη 5 Οκτωβρίου.
Ένα υπέροχο μουσικό ταξίδι με «στάσεις» σε μερικές από τις σημαντικότερες στιγμές αυτής της πενηντάχρονης πορείας του σπουδαίου συνθέτη.
Η πολύπλευρα δημιουργική πορεία του Ηλία Ανδριόπουλου, ο συνεπής και βαθιά στοχαστικός βηματισμός του, σφράγισαν με μοναδικά ξεχωριστό τρόπο τον νεότερο μουσικό μας πολιτισμό.
Από τους πρώτους εμβληματικούς και καταξιωμένους στον χρόνο κύκλους τραγουδιών, τα «Γράμματα στον Μακρυγιάννη» 1979 (στίχοι Μ. Ελευθερίου, Μιχ. Μπουρμπούλη), και τα «Λαϊκά Προάστια» 1980 (στίχοι Μ. Μπουρμπούλη), που σημείωσαν μεγάλη εμπορική επιτυχία πέραν της καλλιτεχνικής, ο συνθέτης προχωρά τα επόμενα βήματά του εμπλουτίζοντας με περισσότερα έντεχνα στοιχεία την μουσική του, αφού ανοίγεται πια σε συμφωνική ορχήστρα, επαγγελματική χορωδία, λυρικούς τραγουδιστές κλπ. Στο κλίμα αυτό καταθέτει έργα όπως οι «Προσανατολισμοί» του Οδυσσέα Ελύτη, οι «Ωδαί» του Ανδρέα Κάλβου, οι «Αργοναύτες» σε ποίηση Γ. Σεφέρη, Ν. Γκάτσου, Μ. Ελευθερίου, τα «Εαρινά Τραγούδια», ο «Φιλόπατρις», μουσική για αρχαίο δράμα κ.ά.
Μπήκε στην μεγάλη ποίηση και στον ποιητικό στίχο με τα δικά του μουσικά φορτία, διαμορφώνοντας την προσωπική μουσική του γλώσσα, ενώ άντλησε με υψηλή αισθητική και απαράμιλλη καλλιτεχνική ευγένεια, ήχους από τους θησαυρούς της ελληνικής μουσικής παράδοσης, συστήνοντας ένα άρτιο και διαχρονικό μουσικό έργο, που επιμένει να αντιστέκεται στην ευτέλεια και να δείχνει τον δρόμο για μία σύγχρονη, ελληνική λαϊκή τέχνη.
Σε αυτή τη μοναδική βραδιά στο Ηρώδειο θα συναντηθούν η παλαιότερη και η νεότερη γενιά ερμηνευτών. Ο κλασσικός Μανώλης Μητσιάς θα ανταμώσει δύο εξαιρετικές ερμηνεύτριες της νεότερης γενιάς, την Νατάσσα Μποφίλιου και την Παυλίνα Βουλγαράκη, όπου μαζί με την θαυμάσια χορωδία «Μελωδοί», που διευθύνει ο Γιώργος Ζιάκας, θα μας ταξιδέψουν σε τραγούδια που σφράγισαν μία ολόκληρη εποχή, που συγκίνησαν και συγκινούν ακόμη τους παλιότερους και τους νεότερους φίλους της μουσικής του.
Ο Μανώλης Μητσιάς, φίλος, συνοδοιπόρος και στενός συνεργάτης του, «συναντήθηκε» καλλιτεχνικά για πρώτη φορά με τον Ηλία Ανδριόπουλο στο Ηρώδειο το 1995 όπου ερμήνευσε τους «Αργοναύτες» με την Νένα Βενετσάνου. Είκοσι οκτώ χρόνια μετά θα ερμηνεύσει το ίδιο έργο, στον ίδιο συμβολικά εμβληματικό χώρο του Ηρωδείου.
Η Νατάσσα Μποφίλιου, που καταφέρνει να γεφυρώσει κάθε απόσταση ανάμεσα σε κοινό και σκηνή, μια δυναμική, καθαρή, στέρεη, βαθιά εκφραστική και δωρικά λυρική φωνή που εξέφρασε με πάθος τη νέα γενιά, καταξιωμένη πλέον στο ελληνικό κοινό.
Η Παυλίνα Βουλγαράκη, ξεχωριστή ερμηνεύτρια, εκπρόσωπος της νεότερης γενιάς που εκφράζει πολύ τρυφερά κάθε υπαρξιακή αγωνία του σήμερα και μεταφέρει την εκφραστική της δύναμη σε ένα διαφορετικό ύφος διαχρονικών τραγουδιών.
Η κορυφαία Καρυοφυλλιά Καραμπέτη διαβάζει μοναδικά ποίηση Σεφέρη και Γκάτσου.
Η συναυλία στο Ηρώδειο θα είναι ένα απάνθισμα μουσικής και τραγουδιών από τους πιο σημαντικούς σταθμούς μιας δημιουργικής πορείας που ανέδειξε το λόγο μεγάλων ποιητών και κορυφαίων στιχουργών, φέρνοντάς τον «τραγουδισμένο» στα χείλη όλου του κόσμου.
Θα παρουσιαστούν τα έργα:
«Γράµµατα στον Μακρυγιάννη» και «Λαϊκά Προάστια». Δύο ιστορικοί κύκλοι τραγουδιών, που αγαπήθηκαν, τραγουδήθηκαν και τραγουδιούνται ακόμα. Χαρακτηρίζουν έντονα το καλλιτεχνικό του στίγμα, μέσα στην συνθετική του πορεία, ενώ παράλληλα αποτυπώνουν μία εποχή φορτισμένη με πλούσια συναισθήματα και διανθισμένη με ευγενικά οράματα. Ο πρώτος κύκλος περιστρέφεται γύρω από την μορφή του Μακρυγιάννη με σύγχρονες αναφορές, ενώ ο δεύτερος καταγράφει εικόνες και εξυμνεί μνήμες των λαϊκών προαστίων περασμένων εποχών, γνήσιες και αυθεντικές, που εξακολουθούν να συγκινούν και να κινητοποιούν τα πιο λεπτά μας συναισθήματα. Τα «Λαϊκά Προάστια» ερμήνευσε ανεπανάληπτα η κορυφαία Σωτηρία Μπέλλου στα 1980.
«Αργοναύτες». Πρόκειται για µία ελεγεία που θεμελιώνεται μουσικά στους εξαίσιους στίχους του Γ. Σεφέρη, του Ν. Γκάτσου και του Μ. Ελευθερίου. Κυκλοφόρησαν το 1998 ερμηνευμένοι υπέροχα από τον Μανώλη Μητσιά και τη Νένα Βενετσάνου. Ένα έργο που περιστρέφεται κυρίως γύρω από τη Σεφερική αντίληψη για το ταξίδι και την περιπέτεια. Καθοριστικό ρόλο μέσα στον «άξονα Σεφέρη» κρατάει το αφιερωμένο σε αυτόν ποίημα του Νίκου Γκάτσου, «Τραγούδι του παλιού καιρού» το οποίο γράφτηκε το 1963 και παρουσιάζεται για πρώτη φορά μελοποιημένο στη δισκογραφία. Το έργο ολοκληρώνεται με τους θαυμάσιους στίχους του Μάνου Ελευθερίου, οι οποίοι κινούνται και αυτοί στο ελεγειακό κλίμα των Αργοναυτών.
Μετά το λυρικό πρώτο μέρος της συναυλίας, στο δεύτερο μέρος ο Ηλίας Ανδριόπουλος θα διευθύνει μετά από πολλά χρόνια τα «Γράμματα στο Μακρυγιάννη» και τα «Λαϊκά Προάστια».
Συμμετέχουν τρεις σπουδαίοι σολίστ:
Αχιλλέας Γουάστωρ, πιάνο
Ηρακλής Ζάκκας, μαντολίνο-μπουζούκι
Αλέξανδρος Μποτίνης, βιολοντσέλο
Η χορωδία «Μελωδοί» σε διδασκαλία Γιώργου Ζιάκα
Ηχοληψία: Γιώργος Κορρές, Γιώργος Κολεβέντης
Φωτισμοί: Μανώλης Μπράτσης
Οργάνωση παραγωγής: ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Ημερομηνία: 5 Οκτωβρίου 2023
Ώρα έναρξης: 21.00
Προπώληση εισιτηρίων: www.ticketservices.gr/event/ilias-andriopoulos-herodeion, τηλεφωνικά: 2107234567
Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Αθήνα
Τιμές εισιτηρίων:
Κάτω Διάζωμα| Διακεκριμένη Ζώνη: €60, Ζώνη A: €50, Ζώνη B: €40, Ζώνη Γ: €30
Άνω Διάζωμα| Ζώνη Δ: €25, Ζώνη Ε: €20, Ζώνη ΣΤ: €15, Ζώνη Ζ: €10 (περιορισμένη ορατότητα)
Εκπτωτικά εισιτήρια| Φοιτητές & άνω των 65 ετών / Ζώνη Ε: €15/ Ζώνη ΣΤ: €10 / άνεργοι με κάρτα ανεργίας Ζώνη Ε: €10 Ζώνη ΣΤ: €10
Τα εκπτωτικά εισιτήρια εκδίδονται σε περιορισμένο αριθμό, μέχρι την εξάντλησή τους.
Αγορά εισιτηρίων ΑμεΑ με €5 στο τηλέφωνο 2107234567 (Δευτέρα-Παρασκευή: 10πμ-5μμ)
0 Comments