Περιοδεύων Θίασος

μια σκοτεινή κωμωδία

Μετά την εξαιρετικά επιτυχημένη του πορεία, 
ο “Περιοδεύων Θίασος” ξανά χτυπά για λίγες παραστάσεις.

Κάθε Παρασκευή στις 21.00 και κάθε Σάββατο στις 19.00 
στο Θέατρο ΕΛΕΡ 

Η μυθοπλασία συναντά το ντοκουμέντο σε μια σκοτεινή κωμωδία πάνω στις πολλαπλές περιπέτειες του Εθνικού Διχασμού και της Μικρασιατικής Καταστροφής.

periodevon2315

Ο «Περιοδεύων Θίασος», ένα νέο θεατρικό έργο από την βραβευμένη ηθοποιό και σκηνοθέτη Ελεάνα Γεωργούλη, υπό τις πρωτότυπες μουσικές του Θάνου Κοσμίδη των Burger Project, επιστρέφει, μετά την επιτυχημένη του πορεία, από την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου και κάθε Παρασκευή στις 21.00 και κάθε Σάββατο στις 19.00 στο Θέατρο ΕΛΕΡ.

Στο ρόλο του Γελωτοποιού, ο Γεράσιμος Γεννατάς.

Μέσα από ένα παράδοξο βαριετέ καταστρώματος, η παράσταση ταξιδεύει στο χρόνο, διατρέχοντας  τα πολιτικά αδιέξοδα που καταβροχθίζουν τη χώρα μας, αγγίζοντας άλλοτε βλάσφημα και άλλοτε ιλαρά τα αποτρόπαια του κόσμου που συνεχίζουν να κυριαρχούν. 

Σμύρνη, Σεπτέμβρης του 1922. Ένας Αμερικανός πολίτης ναυλώνει το πλοίο Mimosa που θα μεταφέρει δύο χιλιάδες Έλληνες της Μικράς Ασίας στον Πειραιά.  Έχοντας μόλις γλιτώσει από τις φλόγες στην προκυμαία, τρεις θεατρίνοι, πάνω σε ένα κατάστρωμα κρατούν συντροφιά στο πλήθος μέχρι να φτάσει απέναντι. Η ταχυδακτυλουργός Νινέτ ειδικεύεται στις εξαφανίσεις πλήθους και στις γενοκτονίες. Ο Γελωτοποιός ζωντανεύει τον Κωνσταντίνο, ένα πίθηκο με το όνομα του Βασιλιά που χορεύει μπαλέτο και τραγουδά άριες. Ο νοσταλγικός Ακροβάτης θυμάται την εταίρα μάνα του και τον Τούρκο πατέρα του. Φιγούρες ενός κοσμοπολιτισμού που δεν υπάρχει πια, ήρωες της εποχής που αγωνίστηκαν για το αβέβαιο αύριο της ενσωμάτωσης. Σχοινοβατώντας πάνω στη λεπτή γραμμή όπου τα όρια του τραγικού και του κωμικού διαπλέκονται, ο Γελωτοποιός, η Νινέτ και ο Ακροβάτης σκέφτονται δυνατά, παίζουν μουσική, χορεύουν, τραγουδούν, αναζητούν απαντήσεις για τη ζωή, το θάνατο, όπως μόνο τα ρεμάλια οι θεατρίνοι μπορούν. 

Σημείωμα σκηνοθέτη:

«Μελετώντας στη διάρκεια της έρευνας το χρονικό της Μικρασιατικής Καταστροφής, αισθανόμουν ολοένα και πιο δυνατά πως αυτό που συνέβη δεν ήταν μοναχά ο ζοφερός επίλογος μιας βαριά στρατιωτικής ήττας και η πυρπόληση του τόπου. Ήταν ο θάνατος του υπαρκτού κοσμοπολιτισμού, το ιστορικό τέλος μιας ετεροτοπίας όπου το διαφορετικό συνυπήρχε αρμονικά. Ήταν η καθολικότητα της βαναυσότητας που ξέσπασε πάνω στους ελληνικούς πληθυσμούς των παραλίων, ο ξεριζωμός και η επώδυνη μετάβασή τους σε μια Ελλάδα, φτωχή και αμήχανη απέναντι στην τεράστια προσφυγική κρίση που μαίνονταν. Ηθελημένα ή αθέλητα, το τραύμα της Καταστροφής έχει περάσει στη συλλογική μας μνήμη. Και ένα τραύμα βαθύ σαν και αυτό μένει ανοιχτό μέσα στην παρέλευση των χρόνων. “Η μνήμη όπου και να την αγγίξεις πονεί”, όπως λέει στους στίχους του ο Σεφέρης. Όμως πια είναι βαθιά η ανάγκη να θυμηθούμε. Να μην ξεχάσουμε τι μας φέρνει εδώ. Γιατί χωρίς τη μνήμη δεν υπάρχει ταυτότητα κι κινδυνεύουμε έτσι να απομείνουμε αθύμητοι καβαλάρηδες ενός άγνωστου παρελθόντος. Γιατί αυτό συνέβη. Κι ίσως να ξανασυμβεί. Κι ίσως η μνήμη να είναι η μονή που μπορεί να το αποτρέψει.

periodevon2314

Στόχος της έρευνας μας και της παραστατικής αυτής πρότασης, η ψηλάφηση του τραύματος, με έναν τρόπο αναπάντεχο. Καθώς έγραφα η περίφημη  φράση του Μπρετόν με κέντριζε: το χιούμορ της κρεμάλας. Μιλάμε για το θάνατο γελώντας και έτσι ίσως να του βγάζουμε και λίγο τη γλώσσα. Με έσπρωξε ως εδώ η αίσθηση ότι η  αλήθεια στο θέατρο δεν μπορεί να ειπωθεί με πολιτική ορθότητα και ίσες αποστάσεις. Πρέπει να ειπωθεί τολμηρά και αθυρόστομα, με αλητεία μα και εντιμότητα μαζί. Όπως μόνο τα ρεμάλια οι θεατρίνοι μπορούν.»

Ελεάνα Γεωργούλη

Συντελεστές
Σκηνοθεσία, πρωτότυπο κείμενο, κίνηση: Ελεάνα Γεωργούλη
Ερμηνεία: Γιάννης Ασκάρογλου, Γεράσιμος Γεννατάς, Μάρια Φλωράτου
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Θάνος Κοσμίδης
Σκηνογραφία, κοστούμια: Γιώργος Τρικκαλιώτης

Σχεδιασμός φωτισμών: Χριστίνα Θανάσουλα

Φωτογραφίες: Karol Jarek

Video design: Χρυσάνθη Μπαδέκα

Promo Trailer: Αλέξης Ζαφειράκης

Μουσικοί επί σκηνής: Γεράσιμος Γεννατάς (κλαρινέτο), Μάρια Φλωράτου (κοντραμπάσο), Γιάννης Ασκάρογλου (κρουστά)

Βοηθός Σκηνοθέτη: Θεοδόσης Τανής

Βοηθός Εκτέλεσης Παραγωγής: Ελένη Σταυροπούλου

Υπεύθυνη επικοινωνίας: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble

Οργάνωση παραγωγής: Retrospectiva Productions ΑΜΚΕ & Άνοιγμα ΑΜΚΕ

Πληροφορίες

Θέατρο ΕΛΕΡ: Φρυνίχου 10, 10558, Αθήνα, τηλ: 211 735 3928

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή στις 21.00 και Σάββατο στις 19.00 

Διάρκεια: 90 λεπτά

Τιμές Εισιτηρίων: Κανονικό 15€, Μειωμένο 12€, Μειωμένα εισιτήρια για φοιτητές, άτομα κάτω των 23 ετών και άνω των 65, καθώς και για ομαδικές κρατήσεις άνω των 10 ατόμων. 

Προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/periodeuon-thiasos-tis-eleanas-georgouli/

Teaser: https://www.youtube.com/watch?v=dkEVVGA-VRE  

Trailer:  https://www.youtube.com/watch?v=pNN8d9u6xx4

ΕΙΠΑΝ ΓΙΑ ΕΜΑΣ:

«Θαυμάζουμε την υπνωτική υποβολή που επιτυγχάνεται δια της κωμικής υπερβολής στη διαχείριση ενός κάθε άλλο παρά αστείου θέματος. Πρωτότυπη και γενναία ματιά. Είναι δύσκολο να μιλάς με τη φωνή τής Αλήθειας στο θέατρο, τον κατ’ εξοχήν χώρο του συμβατικού ψεύδους. Εκπληκτικής υποκριτικής δεξιοτεχνίας παράσταση. Τρεις ηθοποιοί γεμίζουν τον αναπεπταμένο χώρο με τις βιντεοπροβολές και τα ψηφιακά συνθήματα.» | Κωνσταντίνος Μπούρας-Η πόλη ζει

«H Γεωργούλη γράφει ένα δυνατό κείμενο, με ουσία, ιστορική ακρίβεια και μέτρο, που δε χαρίζεται σε κάποιον. Η σκηνοθεσία της επιτρέπει στο λόγο να αναπνεύσει, αφού αφήνει χώρο για κάποιες μαγικές σιωπές.»  | Κωστής Μπίτσιος-ΑΠΟ ΤΙΣ 4 ΣΤΙΣ 5   

«Γλυκόπικρος, τραγικός, συγκινητικά αστείος και πέρα για πέρα απρόσμενος, ο “Περιοδεύων θίασος”.  Απλά εξαιρετικός ο Γεράσιμος Γεννατάς, μεταμορφώνεται κυριολεκτικά από τραγικό αφηγητή-αυτόπτη μάρτυρα σε εξημερωμένο (;) θηρίο, διασχίζοντας μια ατελείωτη παλέτα συναισθηματικών διακυμάνσεων μέσα από τον ψίθυρο και την κραυγή. Η πλαστικότητα και το εκτόπισμα του Γιάννη Ασκάρογλου υπογραμμίζουν κάθε λεπτό της παράστασης, ακόμα και στις βουβές του σκηνές, την ίδια στιγμή που η σπαρακτική στα σημεία ερμηνεία του συναντά το χιούμορ και την τραγική ειρωνεία. H Μάρια Φλωράτου είναι επιβλητική, ξέφρενη και μαζί gothic, είτε σαν τραγική αγαπημένη είτε σαν αφιονισμένη ταχυδακτυλουργός. Το νούμερο της εξαφάνισης πληθυσμών είναι ένα από τα καλύτερα ολόκληρης της παράστασης.»” | Μάνος Θηραίος-URBAN LIFE

«Το κείμενο διασχίζει το χρόνο και τα όρια ανθρώπινου και θηριώδους παίρνουν νέες συμβολικές διαστάσεις. Η νοσταλγία της Σμύρνης και ενός τρόπου ζωής που συνδύαζε αγαστά την Ανατολή και την Δύση εμπλέκεται τεχνηέντως με την αναζήτηση και απόδοση ευθυνών, με τον πόνο του ξεριζωμού, τη βία, το θάνατο…Η Γεωργούλη διαβάζει την ιστορία της περιόδου και παίρνει θέση.»  | Μαρώ Τριανταφύλλου-rednblack.gr  

«Η Ελεάνα Γεωργούλη παρουσιάζει ένα ενδιαφέρον κείμενο, πρωτοποριακό και συγχρόνως μοναδικό στο είδος του.» | Ελένη Κασούρα-Debop            

«Η Ελεάνα Γεωργούλη βρήκε έναν παρηγορητικό τρόπο να αναβιώσει τα συναισθήματα, τις αγωνίες, τα πάθη, τις επιθυμίες, τις υστεροβουλίες και τους ηρωισμούς των ανθρώπων που έζησαν τα γεγονότα του ’22. Με εξαιρετική μαεστρία στην ακροβασία μεταξύ ρεαλισμού και υπερρεαλισμού, ο περιοδεύων θίασος δείχνει μία από τις μεγαλύτερες και πιο πολυεπίπεδες ήττες του Ελληνικού Έθνους… στο Ελληνικό Έθνος.» |  Ελπινίκη Νίνου-ΘΕΑΤΡΟ.GR

Λίγα λόγια για την RETRꝊSPECTIVA

Η RETRꝊSPECTIVA δημιουργήθηκε το 2020 από την ηθοποιό/σκηνοθέτη και εκπαιδευτικό του θεάτρου Ελεάνα Γεωργούλη, από τον τέως διεθνή ποδοσφαιριστή και νυν προπονητή ποδοσφαίρου, Δημήτρη Ελευθερόπουλο και από την Επίκουρη Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, Λαμπρίνα Γιώτη. Στόχος της RETRꝊSPECTIVA η ανάδειξη του έργου νέων καλλιτεχνών στον τομέα των παραστατικών τεχνών (θέατρο, χορός, μουσική), στην προώθηση νέας πρωτότυπης εγχωρίας δραματουργίας, στην παροχή υψηλού επιπέδου καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, καθώς επίσης στην εκπόνηση έρευνας μέσα από τη διεπιστημονικότητα στον τομέα των τεχνών, διερευνώντας τη συνεχή διαλεκτική σχέση ανάμεσα στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον.

https://www.eleanageorgouli.com/travelling-players.html

www.facebook.com/RetrospectivaCompany

 Η παραγωγή πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος 2022, του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Η παράσταση παρουσιάστηκε στις 6 και 7 Αυγούστου 2022 στο Ξενοκράτειο Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσολογγίου.

One Response