6949256666 press@keysmash.gr

Θεώμενοι: Χασάπης @ Θέατρο Αλκμήνη

keysmash powered by dycode

Ξέρετε κάτι; Αυτό το «Όλα επιτρέπονται στον έρωτα και στον πόλεμο» είναι εντελώς εμετικό. Είναι μια βλακεία και μισή. Ιδίως αν κάτσεις και αναλογιστείς πόσοι «άνθρωποι» έχουν κάνει απίστευτα εγκλήματα σε καιρό πολέμου, όλα αυτά τα χρόνια. Η υποβάθμιση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, ο βασανισμός κορμιού και μυαλού, η αφαίρεση ζωής για το τίποτα. Ο πόλεμος δεν δίνει ζωή, μόνο παίρνει. Το λέει το τραγούδι, το λέμε και εμείς. Και το έργο, το πλέον πρόσφατο θεατρικό του Καναδού συγγραφέα Nicolas Billon – το έγραψε το 2014 – έρχεται να πιστοποιήσει το αυτονόητο. Ο άνθρωπος δεν γίνεται απλά κακό ζώο στον πόλεμο… Γίνεται ο ίδιος το κακό. Προσωποποιημένο. Death angel with a gun…

Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.

xasapis 1

Το σκηνικό παραπέμπει σε κάποιου είδους γραφείο… Αστυνομικό τμήμα, παραμονή Χριστουγέννων. Ο επιθεωρητής που εκείνο το βράδυ έχει βάρδια, ένας δικηγόρος πνευματικών δικαιωμάτων και… τώρα τι είναι τούτος εδώ; Φοράει στρατιωτική στολή, στρατηγού μάλιστα και έχει στο κεφάλι του ένα σκουφί Άγιου Βασίλη. Πάνω του βρέθηκε η κάρτα του εν λόγω δικηγόρου και ένας γάντζος χασάπη. Ερώτηση στην ερώτηση και παρατήρηση στην παρατήρηση, μαθαίνουμε ότι ο εν λόγω «στρατηγός» δεν μιλάει ούτε λέξη αγγλικά. Είναι από τη Λαβινία, ένα κράτος στην Ανατολική Ευρώπη και αυτομάτως ζητείται από την αστυνομία μεταφραστής που να γνωρίζει λαβινιανά.

Έχουμε ήδη δρασκελίσει τις πρώτες τρεις-τέσσερις ώρες των Χριστουγέννων, όταν μία νοσοκόμα εμφανίζεται στο τμήμα, αναφέροντας πως είναι η μεταφράστρια που περίμεναν. Μετά από μερικά λεπτά ερωτήσεων και απαντήσεων, αποκαλύπτεται πως ο «στρατηγός» είναι ένας από τους ηγήτορες του εμφυλίου πολέμου στη Λαβινία, πως ο ίδιος είχε το προσωνύμιο «Χασάπης» και πως φέρει το δικό του, προσωπικό, μερίδιο ευθύνης για τους βασανισμούς και τον θάνατο πολλών συμπατριωτών του.

xasapis 5

Μέχρι εκεί «καλά», όσον οξύμωρο κι αν ακούγεται. Στη συνέχεια είναι τόσες πολλές οι ανατροπές, είναι τόσες πολλές οι πληροφορίες και είναι τέτοια η ροή και το μοτίβο της παράστασης, που απλά κλειδώνεις σαν θεατής και δεν θέλεις να ακούς ή να βλέπεις κάτι άλλο. Όταν αντιλαμβάνεσαι το από πού ξεκινά και πού καταλήγει, τότε πλέον ενθουσιάζεσαι ελέω κειμένου, αλλά το μυαλό σου δουλεύει διαφορετικά, ελέω «λήψης». Οι τέσσερις ηθοποιοί μεταφέρουν μία απίστευτα κλειστοφοβική παράσταση, η οποία γίνεται ακόμα και θρίλερ. Θα νιώσετε πολύ περίεργα, θα είναι απανωτά τα χτυπήματα στο στομάχι. Είναι καταιγιστικός ο ρυθμός, είναι ανάλογη η ψυχολογική πυροδότηση, η έκρηξη και η κάθαρση… Αυτή απλά, έρχεται και μας αφήνει κάπου στον χρόνο, να συνεχίσουμε τη ζωή μας, όπως ακριβώς συνεχίζουν τις δικές της οι ήρωες του έργου.

Η κυρία της παρέας, η κυρία Οδύσσεια Μπουγά, είναι η νοσοκόμα και μεταφράστρια και ένα σωρό άλλα πράγματα που δεν προτιθέμεθα να πούμε εδώ. Χαλύβδινη στο σώμα και το πνεύμα, ιδανικά κλειδωμένη στον χαρακτήρα της, όταν δεν πετάει ρούχα δεξιά και αριστερά σαν άλλος Tate του “Operation: Mindcrime” λιμπρέτου, τότε γίνεται συγκλονιστικός αφηγητής και ερινύα (συγκρατείστε τη λέξη, θα σας χρειαστεί), γίνεται λέαινα και ύαινα μαζί. Στον ρόλο του δικηγόρου, αλλά και τόσα πολλά περισσότερα, συναντάμε τον κύριο Ορέστη Τουλιάτο. Ο συγκεκριμένος ηθοποιός κουμπώνει στον χαρακτήρα του, έναν ήπιο – κατά τα άλλα – και ευφυή άνθρωπο, ο οποίος καλείται να σηκώσει έναν τεράστιο σταυρό, σε έναν ακόμα πιο ανηφορικό Γολγοθά. Οι εκφράσεις του προσώπου και οι κινήσεις του είναι με μαεστρία δεμένες με την εξέλιξη της υπόθεσης. Ο κύριος Τουλιάτος είναι ένας πραγματικός καλλιτεχνικός χαμαιλέων. Τον έχω δει σε εντελώς διαφορετική παράσταση, τον βλέπω και εδώ και είναι ισάξια άψογος.

xasapis 4

Τον επιθεωρητή υποδύεται ο κύριος Νίκος Σκουλάς. Ο ίδιος υπογράφει τη μετάφραση και τη σκηνοθεσία. Απόλυτα εντυπωσιακός ως δημιουργός, πολύ δυνατός και αισθαντικός ως ηθοποιός, μας δίνει έναν χαρακτήρα εντελώς ανθρώπινο, μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου φυσικά. Στην άλλη πλευρά του ποταμού… ο στρατηγός! Ο κύριος Λουκάς Κούτρας, ο οποίος ξετρελαίνει με την εν γένει ερμηνεία του. Δεν είναι μόνο το ότι υποδύεται με όλο του το σώμα. Είναι και το ζήτημα της γλώσσας. Όλη την ώρα που ο ηθοποιός βρίσκεται στη σκηνή, από την αρχή μέχρι το τέλος, μιλά μία άλλη γλώσσα! Και το πιο εντυπωσιακό; Πρόκειται για μία γλώσσα κατασκευασμένη. Ο συγγραφέας του έργου είχε την ιδέα να «φτιάξει» μία γλώσσα, ειδικά για την περίσταση και έτσι δημιούργησε τα Λαβινιανά, αναθέτοντας το όλο project σε δύο γλωσσολόγους. Και εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι τόσο ο κύριος Κούτρας, όσο και οι άλλοι τρεις ηθοποιοί, έμαθαν λέξεις και φράσεις της εν λόγω γλώσσας μέσα σε χρόνο dt, για τις ανάγκες της παράστασης. Πραγματικοί πολεμιστές!

Λίγο μετά το μπιζάρισμα, παίρνει τον λόγο ο κύριος Σκουλάς. «Η καλύτερη διαφήμιση για μια παράσταση, είναι αυτή από στόμα σε στόμα». Μαζί του και εμείς λοιπόν. Ανοίγουμε το διαδικτυακό μας στόμα και σας λέμε ότι τούτη εδώ δεν χάνεται. Δεν είναι μόνο το κείμενο απίστευτο. Είναι και ο τρόπος που το κάνουν απτό οι τέσσερις αυτοί καλλιτέχνες, με την πολύτιμη αρωγή των συνεργατών τους. Είναι το ορμητικό ποτάμι λόγων και πράξεων, που δεν θα σας αφήσει σε ησυχία. Είναι η ματιά, ο θυμός, η σιωπή και η Νέμεσις, που θα σας κατακλύσουν. Από τις κορυφαίες παραστάσεις, εννοείται και θα χαρούμε παρά πολύ μόλις μάθουμε – όχι ΑΝ μάθουμε. ΜΟΛΙΣ μάθουμε – ότι θα πάει και την επόμενη σεζόν.

Κώστας Κούλης

xasapis 3

Μετάφραση, Σκηνοθεσία: Νίκος Σκουλάς
Μουσική (πρωτότυπη σύνθεση): Ανδρέας Γαλανόπουλος

Ηχητικό μοντάζ: Κώστας Ραγιαδάκος, Κωνσταντίνος Γεροχρήστος

Ηχητική επεξεργασία: The Audio Cult

Σκηνικά – Κοστούμια: Θάλεια Ξενάκη
Κατασκευή σκηνικών: Ιωάννης Ζώρζος, Κωσταντής Σκαντζής

Βοηθοί σκηνοθέτη: Απόστολος Τσούνης, Νικολέτα Ζώρζου

Φωτογραφίες: Κατερίνα Αρβανίτη

Αφίσα: Τάκης Πραπαβέσης

Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου

Ηθοποιοί: Λουκάς Κούτρας, Οδύσσεια Μπουγά, Νίκος Σκουλάς, Ορέστης Τουλιάτος

Πληροφορίες

Θέατρο Αλκμήνη: Αλκμήνης 8-12, Αθήνα

Πρεμιέρα: Σάββατο 22 Απριλίου

Ημέρες παραστάσεων: Σάββατο και Κυριακή, έως τέλος Μαΐου

Ώρα έναρξης: 21.30

ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ
12€
 κανονικό
8€ μειωμένο
(φοιτητικό, ΑμεΑ, ανέργων)

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ
TICKETSERVICES
Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου)
Τηλεφωνικά: 210 7234567
Online: www.ticketservices.gr
Οι τηλεφωνικές και οι online αγορές περιλαμβάνουν χρέωση υπηρεσίας 5%

E-TICKET
Μετά την ηλεκτρονική αγορά των εισιτηρίων σας, τα κατεβάζετε σε μορφή PDF και να τα εκτυπώσετε, ώστε να εισέλθετε στο χώρο της εκδήλωσης απευθείας με αυτά. Εναλλακτικά μπορείτε να τα έχετε αποθηκευμένα σε κινητή συσκευή για να τα επιδείξετε στην οθόνη κατά την είσοδό σας στον χώρο.

Please follow and like us:
Facebook
Twitter
Youtube
Instagram
LinkedIn

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *