Η μητέρα, η σύζυγος, η βασίλισσα, η συνωμότρια, η αθώα, η ένοχη, η ερωτευμένη γυναίκα, η τιμωρός… Η μητέρα, ίσως πάνω απ’ όλα. Η Κλυταιμνήστρα γράφει ένα γράμμα στον γιο της. Ο Ορέστης δεν είναι εκεί, οι μέρες της είναι μετρημένες, όπως μας πληροφορεί και η ίδια. Η Ηλέκτρα σχεδιάζει αυτά που πρόκειται να πράξει, να εκτελέσει ο αδελφός της. Ο Αίγισθος θα ακολουθήσει τη γυναίκα που αγάπησε και η γυναίκα που αγάπησε θα έχει την ευκαιρία να ανταμώσει με τον σύζυγό της.
Τι να πρωτογράψει… Παιδούλα ήταν όταν την έφεραν στον Αγαμέμνονα. Η αδελφή της, η Ωραία Ελένη, ήταν το πάτημα για να πάνε οι Δαναοί στην Τροία, με πονηρούς σκοπούς. Ο έλεγχος του εμπορίου και η απόλυτη κυριαρχία. Ο πόλεμος δεν δίνει ζωές, μόνο παίρνει. Και ο Αγαμέμνων, ο βασιλιάς των βασιλιάδων της επικράτειας τότε, ήταν απλά ένας τραχύς άνθρωπος, που διψούσε για δύναμη και εξουσία. Η σύζυγός του είχε ένα παιδί από τον πρώτο της γάμο. Της το σκότωσε «για να μην έχει άλλα». Όταν του έκανε πρώτα τις δύο κόρες, συμπεριφερόταν σαν να ήταν ο μεγαλύτερος εχθρός του. Και μετά… μετά ήλθε ο Ορέστης.
Την Κλυταιμνήστρα υποδύεται η κυρία Μαρκέλλα Αργυροπούλου. Εμφανίζεται, χαμογελά, βάζει κρασί στα ποτήρια, παίρνει τον δίσκο και περνά από μπροστά μας. Ξαναγυρίζει στη σκηνή, κρατώντας μόνο το δικό της ποτήρι. Και τα υπόλοιπα; Τα «εργαλεία» της κάθαρσης; Κάθεται στο γραφείο της ή στον καναπέ της. Αφηγείται την ιστορία της και χαζεύει ένα πανωφόρι, που θα πρέπει να είναι του μονάκριβου γιου της. Θέλει να του πει τόσα πολλά, αλλά εκείνος δεν βρίσκεται πουθενά. Του γράφει όλα αυτά που θέλει να του πει. Όλα όσα θα του έλεγε κατά πρόσωπο. Η πονεμένη μητέρα προς το παιδί της.
Είναι συγκινητική η ηθοποιός, είναι γεμάτος συγκίνηση ο μονόλογος. Η εκφορά του λόγου, οι λέξεις που εκστομίζονται με μικρή ή μεγάλη ταχύτητα, οι αλλαγές στα χρώματα. Μπασάρει, ανεβάζει συχνότητες, μιλά με ένταση και πάθος, μουρμουρίζει, αγκομαχά, αναπνέει εύκολα ή δύσκολα. Προτείνει το χέρι της, λύνει τα μαλλιά της, στέκεται κραταιά, ετοιμάζεται να πέσει στα πατώματα. Η ευαισθησία κρύβεται πίσω από ένα βιονικό εξωσκελετό, αλλά τολμά να χτυπήσει κατά ριπάς. Η Μαρκέλλα κοιτάζει όλους εμάς στα μάτια και τον καθένα μας ξεχωριστά. Θέλει να δείξει και το επιτυγχάνει, την απελπισία της μάνας, η οποία ζήτησε μόνο να ζήσει ευτυχισμένη. Να ερωτευθεί, να απολαύσει το άνθισμα των παιδιών της, να χαρεί τα συνηθισμένα, χωρίς να φοβάται για τίποτα. Και δεν το κατάφερε. Ποιος είπε ότι όλα είναι εύκολα για τους ισχυρούς; Και πώς ορίζονται αυτοί οι «ισχυροί»;
Είναι μία παράσταση που αγγίζει όλες τις ψυχές. Είναι ένα έργο που δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο. Η αφήγηση της ζωής μίας βασίλισσας χωρίς βασιλιά, ο οποίος προτιμούσε πάντα τους πολέμους και τα ζωντανά λάφυρα των διάφορων πλιάτσικων. Που προτιμούσε την Κασσάνδρα. Που έκαψε την Τροία γιατί έτσι ήθελε, προκειμένου να έχει το πρόσταγμα στις εμπορικές συναλλαγές στην ευρύτερη περιοχή. Η ερμηνεύτρια δείχνει τον δήμιό της με τρεμάμενα δάχτυλα. Δεν είναι πλέον ο Ορέστης, αλλά ο πρώην σύζυγός της.
Η παράσταση τελειώνει, ο κόσμος μπιζάρει. Εκείνη δίνει το χέρι της στους θεατές, ευχαριστεί προσωπικά και από καρδιάς. Μοιράζει και μοιράζεται και κάνει την ατμόσφαιρα ακόμα πιο ζεστή. Δίνει έναν άλλο ορισμό στον χαρακτήρα της Κλυταιμνήστρας. Εξωραΐζει το σκότεινο, διώχνει τους απανταχού δαίμονες. Η κόρη του Τυνδάρεω ήθελε να αγαπήσει και να αγαπηθεί. Ο Αίγισθος της έδωσε αυτή την προοπτική. Μέσα από ένα κείμενο ριζοσπαστικό και σχεδόν αιρετικό, που υπέγραψε ο θεόρατος Ιάκωβος Καμπανέλης και σκηνοθετημένος αριστοτεχνικά από την κυρία Έφη Ρευματά, με πλήρη εστίαση στον χαρακτήρα και τις χρωστικές του κατά περίπτωση μαύρου ή φωτεινού φωτοστέφανού του, αυτός ο μονόλογος δείχνει πως η μεγαλύτερη ιστορία συνωμοσίας όλων των εποχών, είναι μια ιστορία εξηγήσεων, παρεξηγήσεων, σθένους και αντικίνητρου στο σθένος. Την προτείνω. Και είμαι σίγουρος ότι, αφού παρακολουθήσετε, θα προτείνετε και εσείς με τη σειρά σας.
Κώστας Κούλης
Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.
Σκηνοθεσία: Έφη Ρευματά
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Νείλος Καραγιάννης
Σκηνογράφος: Ξένια Κούβελα
Φωτογραφίες: Απόστολος Δελάλης
Τρέιλερ: Φοίβος Σαμαρτζής
Σχεδιασμός Φωτισμών: Μανώλης Μπράτσης
Το κοστούμι της Κλυταιμνήστρας επιμελήθηκε ο: Άρης Σάκος
Επιμέλεια αφίσας : ΜΑΊΑΝΔΡΟΣ
Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού
Στον ρόλο της Κλυταιμνήστρας η Μαρκέλλα Αργυροπούλου
ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΜΗΝΗ
Αλκμήνης 8-12, Αθήνα 118 54
τηλ. 2103428650 – info@theatro.gr
στάση μετρό: Κεραμεικός
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Από 6 Οκτωβρίου μέχρι 19 Ιανουαρίου 2024
Κάθε Παρασκευή στις 21.15
ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ
15€ γενική είσοδος
12€ φοιτητικό, ανέργων, ΑμεΑ
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ
TICKETSERVICES
Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου)
Τηλεφωνικά: 210 7234567
Online: www.ticketservices.gr
Οι τηλεφωνικές και οι online αγορές περιλαμβάνουν χρέωση υπηρεσίας 5%
0 Comments