Αχ, να δεις τι θα σε κάνω εγώ εσένα… Θα σε κάνω νόστιμο χαλβά, για να φας!
Η κυρία Άννα Βαγενά μετακομίζει στην Πόλη. Γίνεται η γιαγιά της Μαρίας Ιορδανίδου και αφηγείται την ιστορία μιας πληθωρικής αρχόντισσας, που φροντίζει σπίτι και οικογένεια. Δύση κι Ανατολή χτυπιούνται για την Πόλη της. Κι εκείνη να αναρωτιέται και να αναλύει τα πάντα, με το απέραντα καπάτσο μυαλό της. Θεοσεβούμενη και ίσως θεοφοβούμενη, με μυαλό που τρέχει και μάτια που βλέπουν πέρα και πάνω από το μπροστά. «Αν έχεις μάτια και ψυχή, τον βρίσκεις τον Παράδεισο. Αν δεν έχεις μάτια και ψυχή, μήτε στη γη, μήτε στον ουρανό, τον Παράδεισο θε να ‘βρεις»…
Λέει την ιστορία της, σηκώνεται και κάθεται, χορεύει και σταυροκοπιέται. Και το πρώτο τέταρτο του εικοστού αιώνα παρελαύνει. Και τα λόγια γίνονται σιροπιαστά γλυκά. Και οι ιστορίες γίνονται η εξής μία. Η ιστορία της. Στέκεται η ίδια μπροστά μας, με το φόρεμά της το πανέμορφο, με τον γνήσιο τσαμπουκά της, με τα μαλώματα και τα μελώματα. Να σας πω την αμαρτία μου… Πέντε ώρες να κρατούσε ο μονόλογος, πάλι λίγο θα μου φαινόταν. Είναι τέτοια η παρουσία της, είναι με τέτοιο τρόπο δοσμένες οι λέξεις και οι εκφράσεις, που ο χρόνος γίνεται πλέον ντεκόρ. Καταλαμβάνει όλο τον χώρο, γίνεται αέρας και διαχέεται σε όλη την αίθουσα. Έχει αναλάβει τη διασκευή και τη σκηνοθεσία, έχει τον κύριο Λάμπρο Λιάβα να ντύνει μουσικά με ενθουσιασμό και συγκίνηση.
Όσοι έχετε κρατήσει σε ειδική θέση στην καρδιά σας την τηλεοπτική Λωξάντρα, οφείλετε να έλθετε να δείτε την παράσταση. Το οφείλετε στους εαυτούς σας και μόνο. Όσοι δεν την προλάβατε στην τηλεόραση, έχετε κάθε υποχρέωση να δείτε αυτή την έκδοση, με μία πρωταγωνίστρια που επίσης σεβάστηκε το βιβλίο και τη δημιουργό και που φρόντισε να μεταλαμπαδεύσει τον ψυχισμό ενός ολόκληρου λαού, παρέα με τα καλά του και τα όχι και τόσο καλά του. Η ηθογραφία της Λωξάντρας είναι ένας χωροχρονικός μπούσουλας, που θα φανεί χρήσιμος σε σας, στα παιδιά σας, στα εγγόνια σας, σε εκείνες και εκείνους που αγαπάτε.
Θέλω να κάτσω δίπλα της. Είναι η πιο κουλ θεία που θα ήθελα και θα μπορούσα να έχω! Θέλω να κάτσω δίπλα της και να ρουφήξω τις ιστορίες. Να θυμηθώ όλα τα ονόματα, να θυμηθώ όλες τις τοποθεσίες. Να μετρήσω τα φύλλα της καρδιάς, να μυρίσω όλα τα λουλούδια του μπαχτσέ της. Να ανοίξουν τα μάτια και η ψυχή. Η Βαγενά επεξεργάζεται με μοναδική τεχνική έναν ύμνο για τον άνθρωπο, για τη διαχρονικότητά του, για την καλοσύνη, για το τι υπέροχο ον θα ήταν, αν δεν διψούσε μονίμως για δύναμη.
Δεν χρειάζεται να γράψω περισσότερα. Δεν υπάρχει κανένας λόγος. Όσοι και όσες πάτε και παρακολουθήσετε, θα με θυμηθείτε. Θα θυμηθείτε ότι διαβάσατε και εδώ για αυτή την υπέροχη παράσταση, θα πάτε όσο υποψιασμένοι χρειάζεται, θα διασκεδάσετε και θα συγκινηθείτε, θα πείτε στην παρέα σας ότι δεν χρειάζεται να επιστρέψετε από τώρα στο σπίτι και θα κουβεντιάζετε αυτά που βιώσατε, χωμένοι στη θαλπωρή αυτής της παρέας. Η Λωξάντρα και η Άννα έχουν ήδη φροντίσει γι’ αυτό. Γιατί είναι δύο άνθρωποι, με κοινό είδωλο στον καθρέφτη. Αυτό του γητευτή των ψυχών.
Κώστας Κούλης
Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.
Ταυτότητα παράστασης
Διασκευή, σκηνοθεσία: Άννα Βαγενά
Μουσική επιμέλεια: Λάμπρος Λιάβας
Παραγωγή: Θεατρικές επιχειρήσεις Τάγαρη
Στο ρόλο της Λωξάντρας η Άννα Βαγενά
Προβολή και Επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου- We Will
Πότε: Από Κυριακή 29/10 και κάθε Κυριακή στις 19:00
Πού: Θέατρο Αλάμπρα, Στουρνάρη 53, Αθήνα, τηλ: 210 5220120
Εισιτήρια: Από 12 € (προσφορά προπώλησης για τις δύο πρώτες παραστάσεις ) και μετά από 15 €
Προπώληση: More.com και στο ταμείο του θεάτρου
Πότε: Από Τετάρτη 20/12/2023 και κάθε Τετάρτη έως 10/01/2024 στις 19:30
Πού: Θέατρο «Μεταξουργείο», Ακαδήμου 14, Μεταξουργείο, τηλ.: 210 5234382
Εισιτήρια: Από 18 € (γενική είσοδος), 15 € (μειωμένο)
Προσφορά προπώλησης (έως 20 Δεκεμβρίου): 12 €
Προπώληση: More.com και στο ταμείο του θεάτρου
Διάρκεια: 90’ (με διάλειμμα)
0 Comments