6949256666 press@keysmash.gr

Θεώμενοι: Ο κύκλος με την κιμωλία @ Θέατρο Μοντέρνοι Καιροί

keysmash powered by dycode

Ένα καταπληκτικό σκηνικό καταλαμβάνει τον χώρο της σκηνής. Τρία μπάνερ, παραπλεύρως και πίσω «στην πλάτη», που απεικονίζουν ένα χωριό της εποχής και ριχτάρια, τα οποία γίνονται ποτάμια, γέφυρες, δωμάτια πανδοχείων και ολόκληρα χωριά, πλάθουν κάθε σκηνή. Ο κύριος Αντώνης Χαλκιάς έλαμψε με τις δημιουργίες του και ο κύριος Κώστας Νταλιάνης έκανε ματ, όσον αφορά τη σκηνοθετική δεινότητα και τις ιδέες για το στήσιμο μίας παράστασης. Τα σκηνικά δημιουργούνταν εκείνη τη στιγμή. Όσοι είστε «παλιοί» και Commodore-άκηδες, σίγουρα θα θυμάστε το παιχνίδι “Asterix”, που τα γραφικά φτιάχνονταν επιτόπου. Κάπως έτσι λοιπόν λειτούργησε και ο σκηνοθέτης, ο οποίος έχει αναλάβει και τη μετάφραση του αθάνατου και ανατριχιαστικά επίκαιρου κειμένου του Μπρεχτ και ο οποίος έφτιαξε ένα πανέμορφο παραμύθι, με σφαιράτη πλοκή και κινηματογραφική ταχύτητα.

kyklos2314a 1

Ο Μπρεχτ έγραψε το αριστούργημα “The Caucasian Chalk Circle” το 1945, όταν ζούσε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Έχοντας κατά νου τον Σολομώντα, ένα παλαιότερο έργο και όντας στο έβγα του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου – και όλων των κακών που ακολούθησαν το μεγάλο κακό – ο Γερμανός συγγραφέας δημιούργησε ένα επικό έργο, με ηρωίδα μία χωριατοπούλα, που δούλευε στην αυλή ενός μεγάλου Γεωργιανού αριστοκράτη, ο οποίος μία Κυριακή του Πάσχα έχασε το κεφάλι του, πραξικόπημα γαρ. Η εντελώς κακομαθημένη και κατά πολύ νεότερη σύζυγός του, στην πίεση να εγκαταλείψει παλάτια και λούσα, «ξεχνάει» το, μωρό ακόμα, παιδί της και πάνω στην αναμπουμπούλα, η νεαρή και τίμια υπηρέτρια βουτάει το μικρούλι και φεύγει μακριά, για να γλυτώσει από τους στρατιώτες που το κυνηγούν σαν μανιακοί.

kyklos2319l

Δύο ώρες κρατά η παράσταση και θα παρακαλάτε να μην τελειώσει. Η οδύσσεια της νεαρής Γκρούσα συγκινεί και εξιτάρει, το ίδιο όμως εντυπωσιακή είναι και η ιστορία ενός ανθρώπου, που από το πουθενά βρέθηκε να είναι ανώτατος δικαστής στην περιοχή. Ο Αζντάκ, από την Περσία, είναι ένας γκροτέσκος χαρακτήρας, ο οποίος όμως διαθέτει ένα τρομερό χαρακτηριστικό. Σε κάθε δίκη απονέμει δικαιοσύνη. Πλέον ο φτωχός δεν φοβάται, επειδή απέναντί του μπορεί να βρίσκεται κάποιος πλούσιος. Μάλλον το αντίθετο συμβαίνει…

kyklos2315a 1

Και εδώ, σε αυτή την παράσταση, έχουμε έναν εκπληκτικό πρωταγωνιστή να υποδύεται τον δικαστή Αζντάκ. Ο κύριος Κοσμάς Ζαχάρωφ παίρνει τον ρόλο και τον ντύνεται. Απίστευτο ύφος, απίστευτη αντίληψη και εδώ πλέον έχουμε να κάνουμε με έναν βιρτουόζο, ο οποίος δίνει κανονικό ρεσιτάλ. Οι ατάκες του, οι γκριμάτσες του, όλο του το είναι στη σκηνή… Και έχω την εντύπωση ότι όσο και αν ευχαριστηθήκαμε με την απόδοσή του, εκείνος το χάρηκε ακόμα περισσότερο. Στον ρόλο της Γκρούσα συναντάμε την κυρία Φάνια Νταλιάνη, η οποία ταιριάζει γάντι τον σωματότυπο και τη φωνή της με τον χαρακτήρα που υποδύεται. Καθαρό και όμορφο πρόσωπο, ωραία εκφορά λόγου και πολλή κίνηση. Στον ρόλο του αφηγητή – του τραγουδιστή, όπως λέει ο ίδιος ο Μπρεχτ – η κυρία Εβίτα Παπασπύρου. Ντυμένη στα μαύρα, με ένα βλέμμα που μας διαπερνούσε συνεχώς και δαιμονιώδη κίνηση, η πρωταγωνίστρια ήταν κινητήριος μοχλός και συντονιστής, όπου χρειαζόταν.

kyklos2318a

Ξεχωρίζουμε έναν θίασο δώδεκα ηθοποιών, οι οποίοι στάθηκαν πολύ ψηλά, τρέχοντας, ατακάροντας και αλλάζοντας χαρακτήρες συνέχεια. Το υψηλό επίπεδο και το τάλαντο διαχέονται στην παράσταση και την κάνουν τόσο θελκτική, τόσο καλπάζουσα και τόσο εντυπωσιακή – για να χρησιμοποιήσω ξανά αυτή τη λέξη. Τα κοστούμια επιμελήθηκε η κυρία Πελαγία Βουτζουλίδου και τα πήγε περίφημα, με αποκορύφωμα τα ρούχα της συζύγου του κυβερνήτη, τα οποία πραγματικά δεσπόζουν. Χαρήκαμε επίσης τις χορογραφίες της κυρίας Μαρίας Μάργαρη, καθώς και τις μουσικές του κυρίου Φιλίππου Περιστέρη. Επικό έργο, όνομα και πράγμα. Και τα νοήματα πλείστα. Η δίψα του ανθρώπου για εξουσία είναι η πηγή όλων των κακών. Η καλοσύνη δεν πρόκειται να θριαμβεύσει, μπορεί όμως να κερδίζει διάφορες μάχες. Όσο θα υπάρχουν τίμιοι άνθρωποι και κύκλοι, από κιμωλία ή χωρίς.

Κώστας Κούλης

Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.

https://keysmash.gr/o-kyklos-tin-kimolia-theatro-mont/

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *