Ο πανίσχυρος γενικός διευθυντής του υπουργείου πολιτισμού δέχεται στο γραφείο του έναν φέρελπι νέο συγγραφέα, ο οποίος… ε… θέλει λίγο «γυάλισμα». Έτσι είναι τα πράγματα, παιδιά μου. Δεν μπορείς να δημοσιεύεις ό,τι θέλεις. Το καθεστώς δεν επιτρέπει συγκεκριμένα βιβλία να φτάνουν στα μάτια του λαού. Το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», για παράδειγμα, είναι απαγορευμένο. Ο συγγραφέας έχει τις απόψεις του βέβαια, αλλά ο διευθυντής είναι οργανωμένος, το έχει ξαναδεί το έργο και δεν αφήνει τίποτα να πέσει κάτω. Θα υπάρξουν και εντάσεις, θα αναμιχθούν διάφορα πρόσωπα…
Διάφορα καινούργια πρόσωπα. Η καινούργια γραμματέας, ας πούμε… Έχει κάποιο ρόλο ή είναι απλά μία προσθήκη στο υπάρχον ντεκόρ; Ο καταξιωμένος και διάσημος συγγραφέας, «κολλητός» του διευθυντή και «μεγάλη μούρη» στη διανόηση, είναι μήπως – και αυτός – δημιούργημα του «άσπονδου» φίλου του; Και μήπως… Μια στιγμή… ΜΙΑ ΣΤΙΓΜΗ! Σας αφήνω, γιατί μόλις εισέβαλλε η αστυνομία στην αίθουσα. Μας ζητάνε ταυτότητες, δεν αφήνουν κανένα να φύγει… Χρύσα μου, πού με έφερες;

Εισαγωγή με το έγγραφο που αναμένει κάθε έναν εκ των θεατών, καρτερικά, στο κάθισμά του. Προσκλητήριο γάμου; Καλωσόρισμα; Κάπως έτσι. «Καλωσήρθατε στο γάμο μας. Leyla & Joel». Μια και η Leyla (Layla για τους φίλους των Derek And The Dominos) βγήκε από τα καλούπια το ’70, το ζήτημα ήταν πλέον προσωπικό. Να γίνω «αποδέκτης» ενός γάμου που… διακόπηκε μπόλικες φορές, σαν κάποιος εκεί πάνω να ξεκαρδιζόταν κάθε φορά που πήγαν να ειπωθούν οι όρκοι;
Το κείμενο της Σαμ Χόλκροφτ – το οποίο μάλιστα είναι μόλις δύο και κάτι ετών – είναι από μόνο του μία εξτραβαγκάνζα, μία σάτιρα υψηλής ποιότητας, ένα ηχηρό χαστούκι στην κοινωνία μας, η οποία άγεται και φέρεται από πολιτικούς, ολιγάρχες και τα αφεντικά τους. Είναι μέρα επειδή εκείνοι το επιτρέπουν. Θα νυχτώσει όταν εκείνοι δώσουν το σινιάλο. Η ανίχνευση του εγκλήματος σκέψης αναμένεται να εφευρεθεί και τότε θα προχωρήσουμε γι’ άλλες πολιτείες. Ο κύριος Χρίστος Λύγκας σκηνοθετεί μία κλειστοφοβική κωμωδία μαύρων αποχρώσεων, με σατιρικές απολήξεις και συμπάθεια προς το παράλογο. Και το κάνει με άνεση, με θόρυβο και με πάθος.

Ο κύριος Γιάννης Τζίτζης στον ρόλο του διευθυντή Τσελίκ, είναι τόσο κουμπωμένος στα του χαρακτήρα του, που θα τον μισήσετε αμέσως. Δολοπλόκος, με τρελή έπαρση, με την τρελή λάμψη στα μάτια, με τα δερμάτινα γάντια που δείχνουν τον δρόμο για το επιτελικό γραφείο του διαβόλου. Όταν μάλιστα μπάσαρε τη φωνή του… Απέναντί του, με κάπως άβολο κάθισμα, ο νέος συγγραφέας, τον οποίο υποδύεται ο κύριος Στέφανος Μαντζανάς. Ωραία εκφορά λόγου, άνεση στις κινήσεις και εξωτερίκευση ενός ανθρώπου χαμηλών τόνων, που ίσως κρύβει πράγματα που δεν πιάνει το μάτι γυμνό.
Στον ρόλο της γραμματέας του διευθυντή, συναντάμε την κυρία Αγγελική Δημητρακοπούλου. Με τη γλύκα και την ομορφιά της φυσικής υπόστασής της, με λόγο που γίνεται εύκολα αντιληπτός, με τον τρόπο και την ερμηνεία της, η συγκεκριμένη ηθοποιός μας κάνει να τη συμπαθήσουμε αμέσως και να πάρουμε το μέρος της σε κάθε πιθανή διένεξη. Στον ρόλο του έτερου, διάσημου συγγραφέα, ο ίδιος ο σκηνοθέτης. Βάζει στο τραπέζι τις ιδέες του, είναι πειστικός, είναι τίμιος στην ερμηνεία του και μας κάνει να αναλογιστούμε και να συλλογιστούμε. Τι γίνεται όταν θέσουμε τον οίστρο μας υπό ομηρία; Τι προκύπτει; Μέρος της ζώνης του λυκόφωτος και αυτός.
Και στον ρόλο του… Τώρα… Τώρα, πώς να ονομάσω αυτό τον χαρακτήρα; Ο κύριος Νίκος Σιναρέλλης μπήκε σαν σίφουνας στη σκηνή και όταν αποφάσισε να μας συστηθεί και να «τοποθετηθεί επί του θέματος», τίποτα πια δεν ήταν το ίδιο. Ο ορισμός της ανατροπής και μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για κουβέντα με την παρέα σας, για το «τι έγινε», με το πέρας της παράστασης. Θα έλεγα ότι πρόκειται για έναν καθρέφτη που φροντίζει να σπάσουν τα πάντα δίπλα του, εκτός από αυτόν φυσικά. Πώς είπατε; Αν θα ήταν καλό να πάτε να δείτε την παράσταση; Εεε… καλό θα ήταν να μην προκαλέσετε την οργή του “εισβάλλοντος”. Και να έχετε τις ταυτότητές σας μαζί, καλού-κακού.
Κώστας Κούλης
Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.

Σκηνοθεσία: Χρίστος Λύγκας
Μετάφραση: Νίκος Τριβουλίδης
Μουσική: Καλλιόπη Μητροπούλου
Εικαστικά: Λάσκαρης Βαλαβάνης
Δημόσιες Σχέσεις /Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Φωτογραφίες: Νάσια Στουραΐτη
Γραφιστικά: Γιώργος Κτενίδης
Παίζουν:
Γιάννης Τζίτζης
Αγγελική Δημητρακοπούλου
Στέφανος Μαντζανάς
Χρίστος Λύγκας
Νίκος Σιναρέλλης
ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
Space Baby
Δευτέρα 17/3/2025
Τρίτη 18/3/2025
Τετάρτη 19/3/2025
Πέμπτη 20/3/2025
Παρασκευή 21/3/2025
Δευτέρα 24/3/2025
Τρίτη 25/3/2025
Τετάρτη 26/3/2025
Ώρα έναρξης: 20:30
Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Γενική είσοδος: 13€
Μειωμένο: 8€
Ατέλεια: 5€
Για ανέργους: 0€
Προπώληση εισιτηρίων: ticketservices
https://www.ticketservices.gr/event/enas-kathreftis-sam-holcroft
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 693 7755764
Θέατρο Πρόβα
Ηπείρου 39, Αθήνα
SPACE BABY | Visual & Performing Arts Center
Μεγάλου Αλεξάνδρου 80-82, Κεραμεικός, Αθήνα
Τηλ. 2130 481616
Οι παραστάσεις ξεκίνησαν τον Δεκέμβριο 2024 στη Σκηνή Μπέκετ και θα συνεχιστούν έως και τα τέλη Απριλίου 2025 στους χώρους Βρυσάκι – ArtFix, Θέατρο Πρόβα και Space Baby | Visual & Performing Arts Center.
Η παράσταση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα και με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.
Και με την υποστήριξη του Hellenic Initiative Australia
0 Comments