Humanity. The kind feelings humans often have for each other. Το νόημα όμως αυτής της λέξης έχει χαθεί, όπως και τόσων άλλων. Αυτό που έχει εξελιχθεί και έχει δυναμώσει τους τελευταίους αιώνες δεν είναι η ανθρωπιά. Δεν είναι η καλοσύνη, ο σεβασμός, η σκέψη για το γενικό καλό, η αγάπη για τον συνάνθρωπο και τα ζώα. Στον βωμό του χρήματος, της εξουσίας, όλα αυτά βρίσκονται υπό εξαφάνιση και τη θέση τους έχουν πάρει η απληστία, η εκμετάλλευση του ασθενέστερου και τόσες άλλες ακόμα παθογένειες, που καθορίζουν μια κοινωνία ως «απλά» ανυπόφορη.
Η Gabriele Jakobi, διασκευάζοντας το διήγημα του Φραντς Κάφκα «ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΕ ΜΙΑ ΑΚΑΔΗΜΙΑ», διαπερνά την ανθρώπινη αδιαφορία και προσπαθεί μέσα από έναν μοναδικό μονόλογο να δώσει στον θεατή ένα γερό ταρακούνημα.
Ο πίθηκος Red Peter (Robert McNamara) έχει αιχμαλωτιστεί σε ένα κυνηγετικό ταξίδι στη Δυτική Αφρική, ενώ στη συνέχεια μεταφέρεται στην Ευρώπη με πλοίο. Στη διάρκεια της διαδρομής ο Peter βιώνει την ψυχρότητα, τη φυλάκιση. Προσπαθεί να αντιδράσει, αλλά μάταια, αφού το κλουβί είναι τέτοιο έτσι ώστε να μην υπάρχει τρόπος διαφυγής. Παρατάει λοιπόν κάθε ελπίδα για ελευθερία και ξεκινά να αφομοιώνει ό,τι βλέπει. Να ακούει, να επεξεργάζεται και να μαθαίνει. Ο άλλοτε ελεύθερος πίθηκος γίνεται ένα γρανάζι σε μια μηχανή, ένα πειραματόζωο που περιφέρεται σε συνελεύσεις και ιατρικά συμπόσια, κερδίζοντας (έτσι πιστεύει) τον σεβασμό των άλλων «πιθήκων» (παρντόν, ανθρώπων, ήθελα να πω).
Ο συγκλονιστικός Robert McNamara αφήνεται στον ρόλο του πιθήκου. Γίνεται ορμητικός, γίνεται entertainer, φορά το ανθρώπινο «ρούχο», προσπαθώντας να μας πείσει ότι έγινε άνθρωπος. Κάποιες φορές με χιούμορ και άλλες με βαθιά πίκρα, εξιστορεί όλα όσα τράβηξε στα χέρια των ανθρώπων. Στο πρόσωπό του υπάρχει ακόμα η ουλή της αιχμαλώτισής του, η μία από τις δύο για την ακρίβεια. Προτίθεται να μας δείξει και τη δεύτερη για να πειστούμε. Με δυο σφαίρες κατάφεραν να τον αφοπλίσουν, να του κόψουν το νήμα μίας ζωής που ήξερε. Παρόλο τον φόβο του τώρα βρίσκεται μπροστά μας, αρθρώνοντας σωστά, έχοντας κριτική σκέψη, όχι όμως και βούληση.
Ο Red Peter δεν είναι πια ούτε πίθηκος, ούτε άνθρωπος. Βρίσκεται σε μια ξεχωριστή ζώνη κάπου στη μέση, μη μπορώντας να πάρει απόφαση σε ποια πλευρά του δρόμου θέλει να περπατήσει. Ακόμα και αν δεν βρίσκεται μέσα σε μια κλούβα, είναι φυλακισμένος. Η ελευθερία, η χαρά, τα πάντα όπως τα ήξερε, έχουν χαθεί. Έχει γίνει κάποιος άλλος, τον οποίο δεν αναγνωρίζει.
Η μουσική εντείνει τα συναισθήματα, τα φώτα δημιουργούν τα δικά τους χρώματα, εμβαθύνοντας στην ψυχοσύνθεση του ήρωα αλλά και στην ίδια την κοινωνία.
Ο Robert McNamara, με τον δυναμισμό που εκπέμπει, σε μαγνητίζει. Κάθε λέξη, κάθε πρόταση, καταγράφονται στο μυαλό σου και η αναζήτηση μέσα σου ξεκινά. Ο ίδιος ακροβατεί πάνω στις δύο οντότητες, ανθρώπου και ζώου ταχυδακτυλουργικά, αφήνοντας άφωνο τον θεατή με τη μεγαλοσύνη που αναδύει η παράσταση. Το καπέλο, το μπαστούνι, τα σκηνικά, όλα έχουν τον δικό τους συμβολισμό, βάζοντάς μας σε μια δίνη να λύσουμε τον γρίφο και να ολοκληρώσουμε το παζλ της ανθρώπινης ύπαρξης. Ποιος τελικά σε αυτήν την εξίσωση είναι το ζώο;
Την παράσταση αυτή την παρουσιάζει δέκα χρόνια τώρα σε όλο τον κόσμο. Κάθε παράσταση είναι μοναδική, τελειοποιείται πάνω στο σανίδι. Απογυμνώνει τον ήρωα, κάνοντάς τον γήινο, κάνοντάς τον οικείο.
Η αγριότητα της κοινωνίας χτυπά όλους τους ζωντανούς οργανισμούς, ενώ η ανθρωπότητα βρίσκεται σε ρόλο πιθήκου, αποκαμωμένη. Μένοντας με την ελπίδα πως κάποια στιγμή θα υπάρξει αλλαγή.
Δεν θα υπάρξει αν δεν πάρουμε θέση, αυτό σας το υπογράφω.
Είναι μια παράσταση γεμάτη αντιθέσεις και υψηλά νοήματα, αρκεί να έχεις την καρδιά ανοικτή και να αφεθείς.
Σας προτείνω να δείτε άμεσα αυτή την εξαιρετική παράσταση στον όμορφο χώρο του THEATRE OF THE NO.
Μαίρη Ζαρακοβίτη
Επιμέλεια: Κώστας Κούλης
Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.
Ταυτότητα παράστασης
Κείμενο: Frantz Kafka
Θεατρική διασκευή – Σκηνοθεσία: Gabriele Jakobi
Eρμηνεία: Robert McNamara
Σχεδιασμός φωτισμών: Fernanda Balcells
Marketing & Communications Agency (L.A): deancreative.com
Επικοινωνία – Δημόσιες Σχέσεις: Ελευθερία Σακαρέλη
Παραστάσεις
Τρίτη 3 και Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου στις 20.00
Τρίτη 10 και Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου στις 20.00
Διάρκεια: 55’
Εισιτήρια: 15€
Προπώληση: https://www.more.com/theater/report-to-an-academy/
(20 εισιτήρια στην ειδική τιμή των 5€ στο ταμείο του θεάτρου. Απαραίτητη ώρα προσέλευσης: μέχρι τις 19.00)
THEATRE OF THE NO: Κων/νου Παλαιολόγου 3, Αθήνα
Τηλ: 694 685 1001
Social Media & Website:
0 Comments