Σε ένα από τα πιο εμβληματικά θέατρα της Αθήνας, το θέατρο Bράχων «Μελίνα Μερκούρη», ζωντάνεψε μια από τις σπάνια παιζόμενες τραγωδίες του Ευριπίδη, «Ηρακλής Μαινόμενος». Ο φυσικός χώρος κάτω από τον βράχο πρόσθεσε στην παράσταση μια ιδιαίτερη αύρα, σχεδόν μυθική, που ταίριαζε απόλυτα με την τραγική φύση του έργου. Το θέατρο ήταν κατάμεστο, με το κοινό να περιμένει με ανυπομονησία τη σύγκρουση ανάμεσα στη θεϊκή δύναμη και την ανθρώπινη αδυναμία.
Η ερμηνεία του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη ως Ηρακλή, έδωσε μια διαφορετική διάσταση στον ήρωα. Ο Δαδακαρίδης κατάφερε να αναδείξει τον Ηρακλή, όχι απλά ως τον θρυλικό ήρωα με αξεπέραστη σωματική δύναμη, αλλά ως μια τραγική φιγούρα που υποφέρει από τις επιλογές των θεών. Η εσωτερική σύγκρουση που φανερώνεται στο πρόσωπο του Ηρακλή, το πάθος, η οργή, αλλά και η τελική παράδοση στη μοίρα, αποδόθηκαν με τρόπο μεστό και ισορροπημένο. Χωρίς υπερβολές, κατάφερε να επικοινωνήσει με το κοινό την ανθρώπινη αδυναμία του ήρωα, δημιουργώντας μια βαθιά συναισθηματική σύνδεση.
Η Στεφανία Γουλιώτη, στον ρόλο της Μεγάρας, έδωσε μια ερμηνεία που ξεχώρισε για τη συναισθηματική της ένταση. Η Μεγάρα εμφανίζεται γεμάτη πίστη και αφοσίωση προς τον Ηρακλή, ελπίζοντας ότι ο άντρας της θα είναι η σωτηρία της. Όμως η ίδια η μοίρα της επιφυλάσσει την απόλυτη τραγωδία, όταν ο Ηρακλής, με την τρέλα του, γίνεται η αιτία για την καταστροφή της οικογένειάς της. Η Γουλιώτη, με την αριστοτεχνική της απόδοση, αποτύπωσε τον σπαραγμό, την απελπισία και την απόλυτη παραίτηση της Μεγάρας, προσφέροντας στο κοινό μια αξέχαστη ερμηνεία.
Ο Γιώργος Γάλλος, στον ρόλο του Αμφιτρύωνα, κατάφερε να ερμηνεύσει έναν πολυσύνθετο χαρακτήρα με ιδιαίτερη ευαισθησία. Ο Αμφιτρύωνας είναι ο πατέρας του Ηρακλή, που παρακολουθεί τη φθορά και την καταστροφή της οικογένειάς του, ανήμπορος να τη σταματήσει. Η απογοήτευση και η οδύνη του χαρακτήρα αποδόθηκαν με δεξιοτεχνία από τον Γάλλο, ο οποίος, σε στιγμές σιωπής, κατάφερε να μεταδώσει τη θλίψη και το βάρος της τραγωδίας. Η σκηνή όπου προσπαθεί να στηρίξει τον Ηρακλή μετά την αποκάλυψη του φρικτού γεγονότος, είναι συγκινητική και δείχνει την απόλυτη ευθύνη του πατέρα που δεν μπορεί να προστατέψει το παιδί του από τη μοίρα.
Η σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζά ήταν προσεγμένη και ισορροπημένη, επιτρέποντας στους ηθοποιούς να αναδείξουν τις ερμηνείες τους χωρίς περιττές υπερβολές. Ο Καρατζάς φρόντισε να δώσει χώρο στο συναισθηματικό βάρος του έργου, με την ένταση να κλιμακώνεται σταδιακά μέχρι την κορύφωση της τραγωδίας. Επίσης, η χρήση του φυσικού χώρου ήταν ιδιαίτερα ευρηματική, με το περιβάλλον του θεάτρου Βράχων να ενισχύει την αίσθηση της μοίρας και της παντοδυναμίας των θεών.
Ο χορός των γερόντων πλαισίωσε αριστοτεχνικά τους πρωταγωνιστές, λειτουργώντας ως καθρέφτης των συναισθημάτων που εναλλάσσονται στη διάρκεια της παράστασης. Με τη συνεχή παρουσία και τις παρεμβάσεις του, ενίσχυε την ένταση και λειτουργούσε ως μοχλός για τη ροή της τραγικής αφήγησης, διαμορφώνοντας το συναισθηματικό τοπίο.
Οι μορφές της Λύσσας και της Ίριδας εισέβαλαν στη σκηνή με δύναμη και ένταση, αντιπροσωπεύοντας την οργή των θεών. Μέσα από τις ερμηνείες τους, μετέφεραν τις θεϊκές αποφάσεις και λειτούργησαν ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στη μοίρα του Ηρακλή και τις ανώτερες δυνάμεις που ορίζουν τη ζωή του. Η ενέργεια που έφεραν στη σκηνή έκανε τον ρόλο τους καθοριστικό στη δραματική εξέλιξη.
Ο Θησέας, όπως αποδόθηκε στην παράσταση, λειτούργησε ως σύμβολο κάθαρσης. Ο χαρακτήρας του βοηθά τον Ηρακλή να βρει τη δύναμη να συνεχίσει, μετά την απόλυτη καταστροφή που βίωσε. Με την παρουσία του προσφέρει την αχτίδα ελπίδας που, αν και αμυδρή, επιτρέπει στον ήρωα να βρει μια νέα πορεία και να συμβιβαστεί με τη μοίρα του. Η ερμηνεία αυτή λειτουργούσε ως η απαραίτητη ισορροπία, κλείνοντας την τραγωδία με έναν τόνο ελπίδας.
Τα κοστούμια, αν και είχαν σύγχρονα στοιχεία, δεν απέσπασαν την προσοχή από την τραγικότητα της ιστορίας. Αντίθετα, απέδωσαν με λιτότητα το συναίσθημα του θρήνου και της απώλειας που διέπει την παράσταση. Τα σκηνικά, λιτά αλλά λειτουργικά, ενσωματώθηκαν με τρόπο που υποστήριξε τις ερμηνείες των ηθοποιών, χωρίς να προσπαθούν να υπερκαλύψουν τη δραματική ένταση του έργου.
Το κοινό, φανερά συγκινημένο, καταχειροκρότησε στο τέλος της παράστασης. Οι ηθοποιοί και οι συντελεστές τιμήθηκαν με θερμά χειροκροτήματα από θεατές, οι οποίοι αναγνώρισαν τη δύναμη και την ποιότητα της παραγωγής, που κατάφερε να αναδείξει ένα από τα λιγότερο γνωστά έργα του Ευριπίδη, με τον σεβασμό και την ενέργεια που του αρμόζει.
Θάνος Ταπεινός
Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Μαίρη Γιόση
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς
Δραματουργική επεξεργασία: Αντώνης Αντωνόπουλος, Δημήτρης Καραντζάς
Μουσική: Φώτης Σιώτας
Σκηνικό: Κωνσταντίνος Σκουρλέτης
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Κίνηση: Τάσος Καραχάλιος
Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης
Artwork, Φωτογραφίες & Video: Γκέλυ Καλαμπάκα
Βοηθός σκηνοθέτη: Παναγιώτης Γκιζώτης
Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις: Όλγα Παυλάτου
Social Media: Renegade Media
Οργάνωση Παραγωγής: Κατερίνα Λιάτσου
Παραγωγή: Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη & ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης
ΔΙΑΝΟΜΗ
Πυγμαλίων Δαδακαρίδης – Ηρακλής
Γιώργος Γάλλος – Αμφιτρύων
Στεφανία Γουλιώτη – Μεγάρα
Ηρώ Μπέζου – Ίρις
Άννα Καλαϊτζίδου – Λύσσα
Αινείας Τσαμάτης – Λύκος
Νίκος Μήλιας – Θησέας
Φώτης Σιώτας / Δημήτρης Χατζηζήσης – Χορός | Live
Μουσική
Γιάννης Κλίνης – Χορός
Θανάσης Ραφτόπουλος – Χορός
Μπάμπης Γαλιατσάτος – Χορός
Αντώνης Αντωνόπουλος – Χορός
Γκαλ Ρομπίσα – Χορός
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑΣ
Παρ 5/7 & Σάβ 6/7 – Παπάγου
Τρίτη 9/7 – Ιωάννινα
Τετάρτη 10/7 – Λάρισα
Πέμπτη 11/7 – Σέρρες
Παρασκευή 12/7 – Αλεξανδρούπολη
Κυρ 14/7, Δευ 15/7 & Τρί 16/7 –
Θεσ/νίκη
Τετάρτη 17/7 – Φίλιπποι
Πέμπτη 18/7 – Κιλκίς
Σάββατο 20/7 – Μουδανιά
Κυριακή 21/7 – Δίον
Δευτέρα 22/7 – Κοζάνη
Τρίτη 23/7 – Βόλος
Τετάρτη 24/7 – Δελφοί
Πέμπτη 25/7 – Πετρούπολη
Κυριακή 28/7 – Οινιάδες
Δευτέρα 29/7 & Τρίτη 30/7 – Πάτρα
Τετάρτη 31/7 – Ήλιδα
Πέμπτη 1/8 Αίγιο
Δευτέρα 5/8 – Ρέθυμνο
Τρίτη 6/8 – Χανιά
Τετάρτη 7/8 & Πέμπτη 8/8 – Ηράκλειο
Τρίτη 20/8 – Χιλιομόδι
Τετάρτη 21/8 – Σαλαμίνα
Πέμπτη 22/8 – Λαύριο
Παρασκευή 23/8 – Σπάρτη
Σάββατο 24/8 – Καλαμάτα
Κυριακή 25/8 – Φλόκα
Τρίτη 27/8 – Νέα Μάκρη
Τετάρτη 28/8 – Βεάκειο Πειραιά
Πέμπτη 29/8 – Βριλήσσια
Παρασκευή 30/8 – Κατράκειο
Νίκαιας
Σάβ 31/8 – Ηλιούπολη
Κυρ 1/9 – Ηρώδειο
Τρίτη 3/9 – Χαλκίδα
Τετ 4/9 & Πέμ 5/9 – Θέατρο
Βράχων
Σάββατο 7/9 – Αιγάλεω
Κυριακή 8/9 Θήβα
Δευτέρα 9/9 Παπάγου
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ
more.com
0 Comments