Ο Τσέχωφ θεωρούσε ότι τα έργα του ήταν κατ’ ουσίαν κωμικά. Ο Στανισλάφσκι πάλι όχι. Έχω διαβάσει αρκετές φορές για τις κόντρες των δύο ανδρών, οι οποίοι ναι μεν σέβονταν απεριόριστα ο ένας τον άλλο, αλλά… Και αυτό το μεγάλο αλλά έρχεται να αποδώσει από σκηνής ο Τάσος Φραγκιάς. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, οι ηθοποιοί που αποτελούν το δυναμικό του θεατρικού εργαστηρίου Studio Pi (ναι, το γνωστό πανδιάσημο 3,14 και δέκα τρισεκατομμύρια δεκαδικά από πίσω), κλείνουν θε(α)ματικά τη σεζόν παρουσιάζοντας διάφορα έργα του θεόρατου θεατρανθρώπου και γιατρού, υπό την επίβλεψη, διδασκαλία, σκηνοθεσία και τα πάντα-όλα του Τάσου Φραγκιά.

«Γάμος», «Η αρκούδα», «Πρόταση γάμου», «Η επέτειος». Τέσσερα μονόπρακτα, τέσσερις προκλήσεις. Οι ηθοποιοί ανέλαβαν να μεταφέρουν τα αθάνατα κείμενα στο κοινό και τα κατάφεραν περίφημα. Καταρχάς, δεν σταματήσαμε να γελάμε. Κατά δεύτερον, δεν σταματήσαμε να γελάμε. Και κατά τρίτον… πολύ καλά το καταλάβατε! Όλα τα μέλη του Pi λειτούργησαν για την ομάδα, έπαιξαν για το σύνολο και το γενικό καλό του εργαστηρίου και έδωσαν να καταλάβουμε ότι η υποκριτική μπορεί να γίνει δεύτερη φύση του ανθρώπου. Αντί να έχεις εμμονές, αντί να βγάζεις το υποδεκάμετρο και να ψάχνεσαι αν ο πάσσαλος του γείτονα ήλθε πιο κοντά, αντί να τρώγεσαι μονίμως με τα ρούχα σου και να περιμένεις αφορμή για τσακωμό στην ουρά στο σουπερμάρκετ ή για να μπεις στο λεωφορείο… Τότε καλύτερα να διοχετεύσεις όλη σου την ενέργεια σε κάτι που θα σε κάνει ευτυχισμένο.

Ο κόσμος γέμισε το Αλκμήνη – τη μεγάλη αίθουσα, εννοείται – και ο Φραγκιάς, ως γνήσιος χαζομπαμπάς, καμάρωνε για τα καμάρια του, γελούσε με τις ατάκες, παρά το γεγονός ότι τις είχε ακούσει πέντε χιλιάδες φορές και ζούσε για την επόμενη στιγμή, την επόμενη στιχομυθία, την επόμενη δόση δράσης. Χαρακτηριστικό της εγρήγορσής του ήταν η κίνησή του όλη, όταν διαπίστωσε πως οι ηθοποιοί δεν είχαν προλάβει να μαζέψουν από το πάτωμα μία ποδιά, στην αλλαγή του σκηνικού, από το ένα έργο στο άλλο. Έκανε νόημα, εννοείται πως δεν έγινε αντιληπτός λόγω του φωτισμού και φυσικά, έπραξε το αναμενόμενο. Σηκώθηκε και μάζεψε την ποδιά ο ίδιος! Κάπως έτσι καταλάβαμε τι χωρίζει εκείνους που ζουν και αναπνέουν θέατρο από εμάς, τους απλούς θεατές.

Θαυμάσαμε τον απίστευτο τρόπο που έγραφε ο Τσέχωφ, το πώς έκανε κάθε τι τραγικό να φαίνεται αστείο στα μάτια και τα αυτιά μας και πώς όλο τούτο αποδόθηκε ζωντανά. Ιδίως στην «Πρόταση γάμου»… Ήταν απίστευτο το πώς επικοινωνήθηκε η μεγαλοσύνη του συγγραφέα μέσα από τον οίστρο του σκηνοθέτη και την αμεσότητα των ηθοποιών. Δεν σας κρύβω ότι για μία στιγμή ζήλεψα τόσο πολύ αυτό που έβλεπα, που ήθελα να ήμουν εγώ στη σκηνή και να έπαιζα τον συγκεκριμένο ρόλο. Νομίζω μάλιστα πως λίγο ως πολύ, έτσι ένιωσαν όλοι οι παρευρισκόμενοι.

Αυτό που συγκρατώ από την παράσταση, είναι το κέφι των ηθοποιών, η αρχική «σεκάνς» ήτοι η είσοδος των ηθοποιών στη σκηνή, η οποία ήταν στην ουσία το μέσον να συστηθούν οι καλλιτέχνες, να δούμε πρόσωπα, να εκπλαγούμε από το μέγεθος… Δεκαέξι μέτρησα στο μπιζάρισμα ή μου φάνηκε; Και μετά… Μετά πήραν θέση το τάλαντο, το κέφι, η δυνατή πρόβα, η ετοιμότητα, η γραφή και η ανάγνωση μίας τέχνης που κάθε βράδι είναι διαφορετική. Ευχαριστούμε, θίασε του Π! Ευχαριστούμε, Τάσο! Καλή αντάμωση!
Κώστας Κούλης
Παρεμπιπτόντως, εκείνα τα δεκαπέντε στρέμματα είναι δικά μου. Και ο σκύλος μου τα πατάει στο κεφάλι τα δικά σας τα σκυλιά…

Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.

Ταυτότητα παράστασης:
Διδασκαλία, σκηνοθεσία, δραματουργική επεξεργασία: Τάσος Φραγκιάς
Βοηθός δασκάλου και σκηνοθέτη: Αμαλία τσέλιου
12 & 13 Ιουνίου και 19 & 20 Ιουνίου στις 9.30
Στο Θέατρο Αλκμήνη
Με την σειρά εμφάνισης:
“Γάμος”
Πανδώρα Καρτσωνάκη
Κωνσταντίνος Ραμόν Παπαχατζής Peña
Εύη Μπρακούλια
Σπύρος Πετράτος
Αργυρώ Ηλιοπούλου
Κυριάκος Καρατζάς
Χριστίνα Χριστοδούλου
Μίνα Ζαγκά
Δημήτρης Παραβολιάσης
“Η Αρκούδα”
Τζένη Κουμουτζέλη
Μίνα Ζαγκά
Σπύρος Πετράτος
“Πρόταση Γάμου”
Θάνος Μούργκογιάννης
Κυριάκος Καρατζάς
Βιβή Νικολούδη
“Η Επέτειος”
Αντώνης Κωνσταντακόπουλος
Χρίστος Κιρκινέζης
Ανθή Κωστοπούλου
Βασιλική Δημητρίου
Χριστίνα Χριστοδούλου
Και όλος ο θίασος του Studio pi
0 Comments