Το μόνο που κάνουν οι άνθρωποι είναι να μιλάνε πολύ και να φτιάχνουν ιστορίες για τις ζωές των άλλων. Θα έλεγα ότι η παραπάνω φράση – ανήκει στο κείμενο της παράστασης – αναλύει απόλυτα ό,τι ζούμε τα τελευταία χρόνια. Ιδίως από την εποχή που φτιάχτηκαν τα φόρουμ στο διαδίκτυο και μετά τα social media, αυτή ακριβώς η φράση είναι η σύνοψη, η ουσία και το ηθικό δίδαγμα των χρόνων που διανύουμε.
Η Λασκαρίνα Πινότση – Μπουμπουλίνα είναι εθνική ηρωίδα. Το γράφω και εγώ μια φορά, γιατί είναι πιθανό να ξαμοληθούν οι κάμερες στην Ερμού και να μην ξέρουν οι πιτσιρικάδες, όταν ερωτηθούν, αν πρόκειται για νέα influencer ή τραγουδιάρα. Μας αρέσει, σαν λαός, να ρεζιλευόμαστε, νεσπά; Η Λασκαρίνα είναι – το «ήταν» δεν της αρμόζει – γυναίκα, σύζυγος, μητέρα, καπετάνισσα, εφοπλίστρια, μάνατζερ, οπλαρχηγός, έμπνευση και οίστρος, δύναμη και οίκτος, αγάπη και αγκαλιά. Δεν δίστασε να φτάσει μέχρι τη μητέρα του σουλτάνου, για να κρατήσει τα ιερά και τα όσιά της. Δεν χαρίστηκε ποτέ. Και πάντοτε, πάντοτε όμως, κρατούσε τον λόγο της. Και το ελληνικό κράτος… ΔΕΝ τη σεβάστηκε. Ποτέ.

Η κυρία Αναστασία Ρεβή στέκεται απέναντί μας, ως Λασκαρίνα. Και μας σερβίρει τον απόλυτο μονόλογο για τούτη και για την επόμενη χρονιά! Γιατί θα πάει και την επόμενη, έτσι δεν είναι; Όχι, μην μου το χαλάτε. Να πάει! Είναι εκπληκτική, είναι συγκινητική, είναι υπέροχη, είναι φωτιά και ατσάλι, είναι η μάνα όλων όσων την παρακολουθούν. Με θαυμαστό παράστημα, με εξαιρετική άρθρωση, με λόγο που ίπταται αλλά και βυθίζεται, συχνωτικά πάντα, με κινήσεις που συνάδουν με τις λέξεις, η πρωταγωνίστρια χτίζει ένα μαγικό μομέντουμ με το κοινό της, αποσπώντας εξ ολοκλήρου την προσοχή και τον θαυμασμό.
Με όπλο της ένα υπέροχο κείμενο, που υπογράφουν ο κύριος Μιχάλης Δαρνάκης και η κυρία Μαρία Λαφτσίδου και τη δική της σκηνοθετική υπογραφή, η Λασκαρίνα της καρδιάς μας σπάει τον χρόνο σε δύο μέρη. Σε εκείνο που ως γυναίκα μεγαλώνει, ερωτεύεται και ευτυχεί, για να πονέσει στη συνέχεια και σε εκείνο που ανακατεύεται με τον αγώνα και δίνει όλο το βιός της για να βοηθήσει. Γιατί θέλει η χώρα της, η πατρίδα της, να έχει ισότητα, δικαιοσύνη και ισονομία. Γιατί δεν τον υπομένει τον ζυγό.
Η ίδια η κυρία Ρεβή μας οδηγεί και σε μελωδικούς δρόμους. Δεν είναι μόνο η αφήγηση. Είναι και το τραγούδι. Αλληλένδετη γνώση και έκφραση. Με τα αναχρονιστικά στιγμιότυπα, εκεί που τραγουδά «Στο ‘Πα Και στο Ξαναλέω», εκεί που τραγουδά το «Ένα Καράβι», εκεί που άδει «Να Μας Πάρεις Μακριά» (Θαλασσογραφία), με μελωδίες που ήλθαν πολύ μετά τον θάνατό της, μας δείχνει το μονοπάτι για τη λευτεριά και τη δύσβατη διαδρομή για το φως. Ο μονόλογος βγάζει και γέλιο σε μερικά σημεία του, είναι όμως κυρίως συγκινητικός. Γιατί η Λασκαρίνα ήθελε απλά να αγαπηθεί. Και αγαπήθηκε πολύ. Από δύο άντρες που τη λάτρεψαν, αλλά έφυγαν αμφότεροι νωρίς.

Η γλυκύτατη ηθοποιός τονίζει βασικές στιγμές από την επανάσταση, εστιάζει σε μερικές από τις μαύρες σελίδες της ελληνικής ιστορίας και στέκεται υπερήφανα στο κέντρο της σκηνής, αναφερόμενη στα γεγονότα. Έχασε παιδιά, έχασε οικογένεια για αυτό τον αγώνα, για την επανάσταση. Και το ελληνικό κράτος την πέταξε, χωρίς δεύτερη σκέψη. Ίσως αυτό να είναι και το κλειδί της ιστορίας και της αφήγησης. Το ότι οι Μαυροκορδάτοι είναι παντού. Εφαρμόζοντας το «διαίρει και βασίλευε», χωρίζοντας τον κόσμο και αποφασίζοντας πίσω από κλειστές πόρτες γραφείων.
Έφυγα από το θέατρο συγκλονισμένος. Ξέρετε τι… Εννέα στις δέκα φορές οι μονόλογοι που ανεβαίνουν, είναι εμπνευσμένοι. Αυτός εδώ όμως… Αυτός είναι η ζωή η ίδια, μέσα από το σώμα και το στόμα ενός πλάσματος της θάλασσας, που την αγάπησε πιο πολύ απ’ τον καθένα. Στο ‘πα και στο ξαναλέω… Στον γιαλό μην κατεβείς… Κι ο γιαλός κάνει φουρτούνα… Και σε πάρει και διαβείς…
Κώστας Κούλης
Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.

Κείμενο | Μιχάλης Δαρνάκης & Μαρία Λαφτσίδου
Σκηνοθεσία, Ερμηνεία, Μουσική Επιμέλεια| Αναστασία Ρεβή
Παραγωγή Ήχου| Hades
Voice Overs| Λυδία Βη, Κωνσταντίνος Κουμπιάδης
Εικαστικός Σχεδιασμός | Theatre Lab Company
Φωτογραφία | Μανώλης Γεωργιάδης
Βοηθοί Σκηνοθέτη | Christiana Maycea, Έλενα Μιχαϊλίδη
Υπεύθυνος επικοινωνίας: Αντώνης Κοκολάκης
Παραγωγή: Theatre Lab Company www.theatrelab.co.uk
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ
Σάββατο 31/5/2025 | 21:00
Κυριακή 1/6/2025 | 19:30
Δευτέρα 2/6/2025 | 21:00
Τρίτη 3/6/2025 | 21:00
Τετάρτη 4/6/2025 | 21:00
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 70′
ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ
Προπώληση: 14€
Ταμείο θεάτρου: Κανονικό 16€, Μειωμένο 14€
(Ανέργων, Αμεα, 65+)
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗTICKETSERVICES
Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου)
Τηλεφωνικά: 210 7234567
Online: https://www.ticketservices.gr/event/mikros-kerameikos-kapetanissa-laskarina/
Υπεύθυνος επικοινωνίας: Αντώνης Κοκολάκης
0 Comments