Βρεθήκαμε στη Θεατρική Σκηνή Αντώνη Αντωνίου, για να παρακολουθήσουμε την παράσταση Μαθήματα οικιακής οικονομίας. Ένα μάθημα που λίγο πολύ όλοι έχουμε κάνει στο σχολείο. Το μάθημα ήταν θυμάμαι πολυεπίπεδο, καθώς αφορούσε από την οργάνωση του χρόνου μέχρι πώς να πλύνεις τα χρωματιστά. Πώς λειτουργεί η ελεύθερη αγορά αγαθών και υπηρεσιών. Εξηγούσε την οικονομική συμπεριφορά του νοικοκυριού. Μιλούσε για το περιβάλλον, την υγεία, την ευημερία αλλά και τη σημασία του θεσμού της οικογένειας, την ευθύνη και τον ρόλο του κάθε ατόμου σε αυτή. Τόμπολα!
Δυο γυναίκες, μάνα και κόρη, μέσα από παλιές φωτογραφίες θυμούνται διάφορα γεγονότα της ζωής τους. Οι περισσότερες ιστορίες έχουν να κάνουν με συμπεριφορές ή αντιλήψεις, όπου η γυναίκα στοχοποιούταν ή περιθωριοποιούταν, ανάλογα με τις κουτές αντιλήψεις της κάθε εποχής. Που ήταν κτήμα κάποιου και όχι ελεύθερο άτομο, που έπρεπε να δικαιολογεί και να υπομένει τις άσχημες συμπεριφορές του συζύγου της. Που έπρεπε να υπομένει τους σκληρούς χαρακτηρισμούς όταν τα θέλω της υπερέβαιναν τα ταμπού τις κοινωνίας. Και πόσα ακόμα άλλα. Μέσα στη γαλούχηση της πατριαρχίας ήταν ακόμα και το βιβλίο μαγειρικής του Τσελεμεντέ, που στο πίσω μέρος είχε οδηγίες «χρήσης» ώστε να κρατούν ευτυχισμένους τους συζύγους τους. Με αυτό σοκαρίστηκα. Με ταρακούνησε συθέμελα η ξεδιαντροπιά του παρελθόντος.
Παρόλο που η Ολέμπ ντε Γκουζ, από το χίλια επτακόσια κάτι, δημοσίευσε ένα κείμενο που αποτελεί ένα από τα θεμέλια του πρώιμου φεμινισμού και το αντίστοιχο της Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη, τη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων των Γυναικών και της Γυναίκας Πολίτη, ακόμα και σήμερα η κοινωνία, αυτή η στυγνή πατριαρχική κοινωνία, δεν λέει να εμπεδώσει. Απορείτε; Αλλιώς πώς εξηγούνται τόσα εγκλήματα κατά των γυναικών;

Ακόμα και σήμερα η ισότητα είναι απλά μια λέξη, χωρίς μεγάλη σημασία. Ακόμα γίνεται εμπόριο γυναικείας σάρκας, ακόμα η γυναίκα θεωρείται κτήμα, ακόμα, ακόμα, ακόμα.
Οι δύο αυτές γυναίκες, μέσα από ιστορίες, μέσα από αντικατοπτρισμούς της κοινωνίας και ακουστικό υλικό από γυναικείες διαδηλώσεις, αλλά και διαβάζοντας από το κείμενο της διακήρυξης των δικαιωμάτων της γυναίκας, αφυπνίζουν συνειδήσεις. Είναι ανατριχιαστικός ο τρόπος που η Μιχαέλα Αντωνίου και η Ινώ Μενεγάκη μας ανοίγουν τα μάτια.
Ο τρόπος που κινούνται στον χώρο έχει μια ακροβατική θα έλεγα υπόσταση, συμβολίζει νοητά όλο τον ψυχισμό ενός καταπιεσμένου ανθρώπου. Οι άνδρες θεατές είμαι σίγουρη ότι είχαν τσιμπήματα στο στομάχι. Πώς να μην έχουν άλλωστε; Όταν όλα αυτά αφορούν το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας μας. Ξέρετε κάτι, όταν βλέπεις κάτι τέτοιο μπροστά στα μάτια σου, δεν μπορείς να σκύψεις το κεφάλι, δεν μπορείς να μην σκεφτείς πως θα μπορούσες να αλλάξεις αυτές τις σαθρές νοοτροπίες, να θυμώσεις, βρε αδερφέ. Τέτοια βλέμματα έβλεπα και αυτό από μόνο του είναι ελπιδοφόρο.
Η παράσταση είναι ένας καταπέλτης. Ένας ύμνος για τη γυναίκα, μια αφύπνιση και ένας στόχος να καταφέρουμε να κάνουμε πια τα αυτονόητα. Σεβασμός παντού και σε όλα, σε αυτή την πλάση. Τέρμα οι ιδιοκτησίες κάθε είδους και τα μικρόμυαλα ανθρωπόμορφα τέρατα.
Τα Μαθήματα Οικιακής Οικονομίας είναι μια παράσταση σταθμός, που δεν πρέπει να χάσετε!
Μαίρη Ζαρακοβίτη
Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.

Συγγραφέας: Μιχαέλα Αντωνίου
Σκηνοθεσία: Θανάσης Χαλκιάς
Σκηνικά – Κοστούμια: Νίκος Κασαπάκης
Μουσική: Κώστας Βόμβολος
Σχεδιασμός φωτισμών – Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Βίντεο: Νίκος Βλασάκης
Βοηθός σκηνοθέτη: Μελισάνθη Γράψα
Trailer παράστασης: Στέφανος Κοσμίδης
Επικοινωνία: Ειρήνη Λαγουρού
Παραγωγή: Αλάβαστρον Ομάδα Δράσης
Παίζουν:
Μιχαέλα Αντωνίου, Ινώ Μενεγάκη
Θεατρική Σκηνή Αντώνη Αντωνίου, Νάξου 84, Τηλ. 210 2236890
Παραστάσεις: Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00 | Από 16 Δεκεμβρίου 2024
Ώρα έναρξης για την πρεμιέρα: 22:00
Για 16 παραστάσεις | Διάρκεια: 75 λεπτά
Εισιτήρια: 15€, Φοιτητικό 12€, Ατέλεια 7€
Προπώληση στο ταμείο του θεάτρου και στην ticketservices
Επικοινωνία: Ειρήνη Λαγουρού
0 Comments