Υπάρχουν παραστάσεις που μοιάζουν με σελίδες ξεχασμένου ημερολογίου. Χαμηλόφωνες, εσωστρεφείς, σχεδόν ντροπαλές. Παραστάσεις που μεταφέρουν τα νοήματά τους υπόγεια, ζητώντας απ’ τον θεατή να τ’ ανασύρει στην επιφάνεια. Το «Εμένα οι μικρές ιστορίες με νοιάζουν, Ναπολέων», συγκαταλέγεται μάλλον σε αυτήν την κατηγορία. Μόνο απ’ τον τίτλο, καταλαβαίνουμε πως πρόκειται για μια παράσταση που δεν ενδιαφέρεται για τις μεγάλες, βροντόφωνες αλήθειες, αλλά για τα ψιλά γράμματα που ενίοτε διαφεύγουν της αντίληψής μας. Για εκείνες τις αφηγήσεις που εγκλωβίζονται στο περιθώριο, κινδυνεύοντας να αφανιστούν στο σύθαμπο της συλλογικής αδιαφορίας.
Η παράσταση βασίζεται στο βιβλίο «Οι εκατό μέρες» του Αυστριακού συγγραφέα Joseph Roth. Η πλοκή ακολουθεί τη ζωή της Αντζελίνα Πιέτρι, μιας δεκαπεντάχρονης κοπέλας από την Κορσική, που καταφεύγει στο Παρίσι για να βρεθεί υπό τη δούλεψη του Αυτοκράτορα Ναπολέοντα. Εξαρχής η Αντζελίνα προσδένει στον στρατηλάτη κάθε φαντασίωση και όνειρο. Η εμμονή που αναπτύσσει μαζί του μπορεί να διαβαστεί ως μια απεγνωσμένη προσπάθεια παλινόρθωσης ενός μεγαλείου που έχει δύσει αμετάκλητα. Σε όλο το έργο, η Αντζελίνα παρουσιάζεται ως ένα πλάσμα ετερόφωτο, μια «μικροσκοπική, ασήμαντη μυγούλα», που σέρνεται πίσω απ’ τη λάμψη ενός μακρινού ήλιου. Στο πρόσωπό της καθρεφτίζεται η τύχη όσων αγαπούν μονόπλευρα, από την ασφάλεια της απόστασης – όσων θωπεύουν τον φόβο τους με εφήμερα όνειρα και ξεθωριάζουν τελικά, κάτω απ’ το βάρος της επιθυμίας τους…

Η σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μαρκέλλου ακολουθεί μια λιτή, σχεδόν τελετουργική γραμμή, με κεντρικό άξονα τον λόγο. Τρεις ηθοποιοί-αφηγητές, ανεβαίνουν ο καθένας τους σε ένα πόντιουμ και διηγούνται εναλλάξ την ιστορία της Αντζελίνα. Η ιστορία είναι πυκνή, τα σώματα όμως των ηθοποιών περιορισμένα, σε ένα καθεστώς κινητικής ομηρίας. Η γυμνή από δραματουργικά στοιχεία αφήγηση, ενός κατά τ΄ άλλα εξαιρετικού κειμένου (μεταφρασμένο από την πολύ αγαπημένη Μαρία Αγγελίδου), ενίοτε αποδυναμώνει τη συναισθηματική εμπλοκή του κοινού. Οι θεατές δεν βλέπουν την ιστορία της Αντζελίνα, παρά μόνο την ακούν. Σε σημεία η υπομονή τους δοκιμάζεται. Σε άλλα, ανταμείβεται. Κάποιες φορές εξαντλείται…
Στα δικά μου μάτια τέτοια τολμηρά εγχειρήματα απαιτούν περισσότερο κατεργασμένους συντελεστές, αλλά και βαθιά εκπαιδευμένο κοινό. Υπήρχαν στιγμές που οι τρεις ηθοποιοί (Ελένη Στεργίου, Πηνελόπη Μαρκοπούλου, Κωνσταντίνος Μαρκέλλος) με συγκίνησαν βαθιά. Τα ηχητικά εφέ, αλλά και η μουσική που συνόδευε το έργο, ήταν εξίσου καλοδουλεμένα και αξίζουν αναφοράς. Εν απουσία όμως οπτικών ερεθισμάτων, το βλέμμα μου συχνά δραπέτευε και περιπλανιόταν άσκοπα στον χώρο. Μάταια προσπάθησα να πλάσω εικόνες, να δώσω υπόσταση στις λέξεις που χάιδευαν τα αυτιά μου… Όσο στιβαρή και αν ήταν η ακουστική εμπειρία, απλούστατα δεν αρκούσε.

Φεύγοντας, μια πικρή διαπίστωση διέσχισε το μυαλό μου. Οι μικρές ιστορίες, όσο τρυφερές ή σπαρακτικές και να ‘ναι, μάλλον δε μας ενδιαφέρουν αρκετά, ιδίως αν ειπώνονται με «αθόρυβο» τρόπο. Τις αφουγκραζόμαστε, μπορεί μάλιστα να συγκινούμαστε πρόσκαιρα, αλλά στο τέλος της ημέρας τις ξεχνάμε. Αυτή είναι ίσως και η πιο οδυνηρή αλήθεια που η παράσταση, δίχως να το επιδιώκει, κατέδειξε.
Μυρτώ Γρηγοριάδη
Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.
Μετάφραση: Μαρία Αγγελίδου
Διασκευή: Ελένη Στεργίου, Κωνσταντίνος Μάρκελλος
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μάρκελλος
Πρωτότυπες Συνθέσεις-Ηχητικός Σχεδιασμός: Γιώργος Χρυσικός
Σχεδιασμός Φωτισμών: Βαγγέλης Μούντριχας
Σκηνικά-Κοστούμια: Μαρία Καραθάνου
Φωτογραφίες: Valeria Isaeva
Βίντεο-Trailer: Πέτρος Μακρής
Βοηθός Φωτιστή: Γιώργος Αγιαννίτης
Ηχοληψία: Μανώλης Ανδρεάδης
Ερμηνεύουν οι: Πηνελόπη Μαρκοπούλου, Ελένη Στεργίου, Κωνσταντίνος Μάρκελλος
Έπαιξαν οι μουσικοί: Γιώργος Χρυσικός (κοντραμπάσο, fx, loops), Ραφαέλα Τσομπανούδη (τσέλο), Αλέξης Βουτουρής (βιολί), Νικόλας Πλάτων (τρομπέτα).
INFO
Που: Θέατρο Εν Αθήναις, Ιάκχου 19, Στάση Μετρό Κεραμεικός
Πρεμιέρα: 23 Απριλίου 2025
Παραστάσεις: Τετάρτη & Πέμπτη στις 21.00
Διάρκεια Παράστασης: 80΄
Τιμές εισιτηρίων: 16€ (ολόκληρο), 13€ (μειωμένο)
Προπώληση:
https://www.ticketservices.gr/event/emena-oi-mikres-istories-me-noiazoun
Η παράσταση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα και με
την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.
Επικοινωνία-Προβολή στα Μ.Μ.Ε
Ανζελίκα Καψαμπέλη


0 Comments