To ντύσιμό της θυμίζει αυτό στελέχους σε περίπτερο έκθεσης «μόνο για εμπόρους», σε κάποιο εντυπωσιακό venue. Το ρούχο είναι μία όμορφη δημιουργία του κυρίου Kenny McLellan. Με αυτό το ρούχο λοιπόν και ιδίως με εκείνο το καρτελάκι «εκθέτη» πάνω της… Η Ιώ Δεσύπρη βρίσκεται εδώ, όχι για να μας μιλήσει για ένα νέο μοντέλο αεροπλάνου, για μία «απίστευτη» πατέντα στον χώρο της ναυτιλίας ή τον τρόπο να αυγατίσουν τα χρήματά μας κατά οκτώ χιλιάδες τα εκατό. Η κυρία Δεσύπρη βρίσκεται εδώ για να μας πει την ιστορία της. Την ιστορία ενός ανθρώπου που προσπαθεί να κλάψει.
Θα πρέπει αρχικά να αναφέρω πως μέχρι να πάω να δω την εν λόγω παράσταση, δεν είχα ιδέα ότι υπήρχε αυτός ο χώρος. Για την ακρίβεια, δεν γνώριζα τίποτα για το κέντρο ελέγχου τηλεοράσεων, μέχρι να διαβάσω το δελτίο Τύπου, που μου έστειλε η υπεύθυνη επικοινωνίας. Κάθε μέρα μαθαίνουμε και κάτι καινούργιο. Και είμαι ευγνώμων γι’ αυτό.
Λιτό το σκηνικό, πολύ λειτουργικό όμως. Ένα σκαμπό, ένα μηχάνημα «εφέ» ήχων, ένα μικρόφωνο, ένα ακορντεόν. Η πρωταγωνίστρια εδώ, μπροστά μας. Κοντοκουρεμένο κορίτσι, απίστευτα γλυκύ, με ένα χαμόγελο που προτρέπει όσους το δουν να χαμογελάσουν και εκείνοι. Με την απορία έκδηλη. Πώς θα καταφέρει να κλάψει. Είχε χτυπήσει το πόδι της πριν δύο εικοσιτετράωρα, κάνοντας εμπόδια. Στο καλάμι το είχε χτυπήσει. Στο εμπρόσθιο μέρος, μεταξύ αστραγάλου και γονάτου. Και πώς πονάει σε εκείνο το σημείο, ε; Δεν θέλεις απλά να σου μιλήσει άνθρωπος. Ποτέ!
Η κυρία Νατάσα Παπανδρέου έχει να βάλει σε σειρά μόλις τα παρακάτω. Ένα κείμενο δύσκολο, δύσβατο και απαιτητικό. Ναι μεν, η ροή είναι γραμμένη από την ίδια, με τρόπο που δεν αφήνει ερωτηματικά και που προετοιμάζει για μία άνετη παρακολούθηση, ο τρόπος απόδοσης όμως, πάλι από την ίδια, κάνει τα εύκολα δύσκολα. Ανάμεσα σε επαναλήψεις φράσεων, διαφόρων ειδών ιντερμέδια και ένα σουρεάλ – κάποιες φορές – μοτίβο, ο θεατής θα χρειαστεί να δει πράγματα μέσα από το πρίσμα της σκηνοθέτιδας/ηθοποιού, η οποία περνά κινηματογραφικά μήκη και πλάτη σε ένα τρισδιάστατο προϊόν. Είναι κάτι που έχει τη χάρη του, είναι όμως κάτι που προϋποθέτει συγκέντρωση και ανοιχτό μυαλό.
Η κυρία Παπανδρέου θα κάτσει πάνω στο σκαμπό, θα ανέβει σε αυτό, θα μιλήσει στο μικρόφωνο, θα μιλήσει και εκτός μικροφώνου και εκεί θα έχει να αντιμαχηθεί και την ένταση του μουσικού χαλιού. Η κυρία Παπανδρέου θα ζωστεί το ακορντεόν και θα πει το επόμενο μέρος της ιστορίας της. Η προσπάθεια για «παραγωγή» δακρύων είναι επίπονη, είναι δύσκολη, είναι όμως και η λύτρωσή της. Η Ιώ, που ακόμα και ο Δίας δεν μπόρεσε να πάρει τα μάτια του από πάνω της – αν και μεταξύ μας, ο Δίας είχε μάτια για όλες τις γυναίκες του σύμπαντός του. Η Ιώ που κινείται στο φως, παρά τα σκοτάδια της ψυχής της. Τα οποία σκοτάδια προκάλεσαν ένα γεγονός. Βία με στόχο εκείνη. Βία με απόρροια ένα κλάμα που δεν ήλθε τότε και από τότε γυρεύει διέξοδο.
Δεν θα σποϊλάρω, απλά θα τονίσω ένα «στιγμιότυπο». Πάνω στην αφήγηση, η πρωταγωνίστρια στρέφεται προς το κοινό. Η διάδραση είναι πραγματικά απολαυστική. Από τη μία έχεις την Ιώ να ρωτά και το κοινό να δαγκώνεται να απαντήσει. «Μήπως χαλάσω την παράσταση»; Εκείνη όμως συνεχίζει. Πάει από τη μία μεριά των θέσεων στην άλλη, ζητά συγγνώμη για την «παρέμβαση», ευχαριστεί για τις όποιες απαντήσεις. «Παρεκτρέπεται», αλλά πρέπει να ξέρει, γίνεται εμμονική και τόσο υπέροχα υποχόνδρια. Και ο κόσμος ξέρει ότι εκεί μπροστά του γίνεται κάτι. Κάτι μοναδικά αυθύπαρκτο, να γελάει κοροϊδευτικά απέναντι στην ίδια του τη θνησιγένεια.
Είναι μία καλλιτεχνική κίνηση που θα πρέπει να σας βρει συμμάχους. Χρειάζεται ανοιχτά μυαλά – το τονίζω ξανά – και ακόμα πιο ανοιχτή θεώρηση. Η τέχνη της επικοινωνίας ανθρώπου με άνθρωπο. Χωρίς οθόνες. Αξίζει την προσοχή μας.
Κώστας Κούλης
Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.
Κείμενο / Σκηνοθεσία / Ερμηνεία: Νατάσα Παπανδρέου
Δραματουργική επιμέλεια: Μυρτώ Πανάγου
Μουσική σύνθεση: Jan Van de Engel
Κινησιολογική επιμέλεια: Χρήστος Ξυραφάκης
Σκηνική και ενδυματολογική επιμέλεια: Kenny McLellan
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Φωνητική επιμέλεια: Γιούλη Καρναχωρίτη
Βοηθοί σκηνοθέτη: Γιούλη Καρναχωρίτη, Αντώνης Μολλάς
Φωτογραφίες: Αναστασία Γιαννάκη
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Παραγωγή: Solaris Spectacle
Πληροφορίες Παράστασης
Παραστάσεις: Από Δευτέρα 19 Φεβρουαρίου
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Δευτέρα 19, 26 Φεβρουαρίου, 4, 11, 25 Μαρτίου, 1, 8, 15 Απριλίου 2024 | 21:00
Τιμές εισιτηρίων
Γενική Είσοδος: 12€
Φοιτητικό/Άνω των 65: 10 €
Κάρτα ανεργίας, ΣΕΗ, ΑΜΕΑ: 5€
Διάρκεια παράστασης : 60 λεπτά
Προπώληση εισιτηρίων: MORE.COM
https://www.more.com/theater/io-ekeini/
Τηλέφωνο κρατήσεων: 213 00 40 496
Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων
?? Κύπρου 91Α, Κυψέλη, Αθήνα
? 213 00 40 496 | 69 45 34 84 45
? info@polychorosket.gr
site | fb | instagram | KET’s newsletter | support KET
0 Comments