Τα παιδιά είναι παιδιά…
Ο Δον Ντομένικο και η Δόνα Φιλουμένα. Είκοσι και πέντε χρόνια την έχει αστεφάνωτη. Σας κάνει λίγο «Η δε γυνή…»; Θα μπορούσε, σε κάποιο παράλληλο σύμπαν. Για τριακόσιους μήνες την έχει σπιτωμένη και εκείνη τον κοιτάει στα μάτια. Του προσέχει το σπίτι, φροντίζει τις υποθέσεις του. Εκείνος πάλι; Λονδίνα, Παρίσια, κούρσες… Γυναίκες… Δεν είναι ο ορισμός του πιστού σερνικού. Και εκείνη όμως… Εργαζόμενο κορίτσι ήταν όταν τη γνώρισε, όταν τον γνώρισε. Μεγάλωσε στη Φορτσέλα, στο κέντρο της Νάπολης και εκεί τα πράγματα ήταν μαύρα, σαν τη σκόνη που ανέπνεαν οι κάτοικοί της. Μέχρι που μια μέρα είδε μια φίλη της και τρόμαξε να την καταλάβει, έτσι καλοντυμένη που ήταν. Το σεργιάνι τη φώναζε. Ήταν το καλντερίμι. Καλοντυμένο και κείνο. Την πιο πιστή των γυναικών δεν τη λες. Αν και υπάρχουν λόγοι. Τρεις…
Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.

Βαθιά ανθρώπινο το κείμενο του Εντουάρντο Ντε Φίλιππο, με μετάφραση/απόδοση από την κυρία Ειρήνη Μποζοπούλου, που χαρίζει άνετα τη συγκίνηση και το γέλιο. Ένας πλούσιος θίασος, εννέα ηθοποιών, αναλαμβάνει να μας πλοηγήσει για δυο ώρες. Στον ρόλο της Φιλουμένα η κυρία Μαρία Ναυπλιώτου. Νωπό είναι ακόμα το δέος από την προηγούμενη δουλειά της, στην οποία την είχα δει. Αυτή τη φορά κρατά το ένρινο της έκφανσης περισσότερο, το βαφτίζει στη μαγκιά και γίνεται σύμβολο. Μία γυναίκα που για τα παιδιά της μπορεί να κάνει οποιαδήποτε θυσία. Υπήρξαν στιγμές που νόμιζα ότι η Μελίνα ντύθηκε Μαρτουράνο για να μιλήσει για όλες τις μανάδες του κόσμου. Η Ναυπλιώτου είναι όμορφη, γλυκιά, στρίγγλα, είναι μία ερωτευμένη γυναίκα, που δεν μπορεί να ανεχτεί τον παραγκωνισμό. Τον πετά, κυριολεκτικά, έξω από την πόρτα. Μία κορυφαία ηθοποιός, σε μία ακόμα κορυφαία ερμηνεία της.
Ο κύριος Μελέτης Ηλίας είναι ο Ντομένικο Σοριάνο. Ο συμπαθέστατος ηθοποιός ιδρώνει τη φανέλα για εκατόν είκοσι λεπτά, οργώνοντας τη σκηνή και πηγαίνοντας από τη συγκίνηση στο γέλιο σε μηδενικό χρόνο. Γιατί το έργο έχει πολλά στοιχεία κωμωδίας και είναι βέβαιο ότι κάποια στιγμή θα γελάτε χωρίς σταματημό. Υπάρχουν στιχομυθίες που θα μπορούσαν άνετα να υπάρχουν και σε κωμωδία των Monty Python και εκεί όλοι οι συντελεστές έδωσαν ρεσιτάλ. Η σκηνοθεσία του κυρίου Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, ο οποίος έχει αναλάβει και τη δραματουργική επεξεργασία, ήταν τέτοια, που όλα αυτά έλαμψαν πάνω στη σκηνή. Ο τρόπος που κινούνταν οι πρωταγωνιστές, ο τρόπος που επικοινωνούσαν ενώ η μουσική «έκρυβε» με κινηματογραφικό τρόπο μέρος των διαλόγων…

Οι τρεις γιοι της Φιλουμένα, οι κύριοι Βασίλης Ντάρμας, Βασίλης Μηλιώνης και Βαγγέλης Δαούσης, άλλως Ουμπέρτο, Ρικάρντο και Μικέλε – έβγαλε απίστευτο γέλιο – ήταν απόλυτα εναρμονισμένοι με το ύφος και το κλίμα που όρισαν οι Ναυπλιώτου και Ηλίας. Ιδίως, στο εκπληκτικό εκείνο δεκάλεπτο, που οι τρεις τους και ο Ντομένικο ψάχνουν και ψάχνονται… Δεν λέω τίποτα περισσότερο, γιατί θα το χαλάσω. Πολύ καλές επίσης στα καθήκοντά τους οι κυρίες Πηνελόπη Μαρκοπούλου και Νεφέλη Μαϊστράλη, σαν οικιακές βοηθοί – Ροζαλία και Λουτσία αντίστοιχα – και όχι μόνο, οι οποίες ήταν κουμπωμένες στους ρόλους τους και είχαν παρουσία και κίνηση, ακόμα κι όταν δεν είχαν ατάκα! Στον ρόλο της «νοσοκόμας» Ντιάνα βρίσκουμε την κυρία Ιωάννα Τζίκα, η οποία απογειώνει τον χαρακτήρα της μέσα σε μερικά λεπτά εμφάνισης και ερμηνεία, η οποία μόνο εξαιρετική μπορεί να χαρακτηριστεί.
Ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να κάνουμε στον κύριο Κωνσταντίνο Γαβαλά, ο οποίος είναι τόσο καλός στον ρόλο του Αλφρέντο, του πιστού υπηρέτη του Δον, που είναι μια ιστορία από μόνος του. Ξεκάθαρα! Δεν είναι τυχαία η επιλογή της λέξης, θα το δείτε στην παράσταση.

Καταπληκτικοί οι φωτισμοί της κυρίας Σοφίας Αλεξιάδου, έδωσαν πολλά παραπάνω στον τρόπο παρουσίασης και θαυμάσια τα κοστούμια, με την υπογραφή της κυρίας Ηλένιας Δουλαδίρη, η οποία έχει επιμεληθεί και το εντελώς λειτουργικό σκηνικό. Μία παράσταση γεμάτη. Από όλα. Σε όλα. Για όλα.
Αντί επιλόγου: έχω συνηθίσει να βλέπω παραφωνίες στο κοινό, διάφορες «τυπικές αγένειες»… Καμιά φορά δεν τις θεωρώ καν «κάπως». Στην παράσταση που έτυχε να δω, έτυχε επίσης να «απολαύσω» ένα από τα χειρότερα ακροατήρια τα τελευταία χρόνια. Αγαπητοί μου, το ξαναγράφω και ας φανεί ότι εγώ είμαι ο γραφικός της παρέας. ΔΕΝ σχολιάζουμε στο θέατρο. ΔΕΝ είναι σινεμά. Υπάρχουν άνθρωποι πάνω στη σκηνή, με σάρκα και οστά, οι οποίοι δεν επιθυμούμε να χάσουν την αυτοσυγκέντρωσή τους. Και των οποίων βασικός σκοπός είναι να μας ψυχαγωγήσουν. Και εμείς τι κάνουμε; Συμπεριφερόμαστε όσο πιο άτσαλα μπορούμε. Στον αντίποδα, θα ήθελα να συγχαρώ το προσωπικό για την ευγένεια και τη διακριτικότητά του. Από τα καλύτερα που έχω συναντήσει εδώ και καιρό. Πολλά μπράβο!
Κώστας Κούλης

Μετάφραση: Ειρήνη Μποζοπούλου
Δραματουργική επεξεργασία – Σκηνοθεσία: Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος
Σκηνικά- Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη
Σχεδιασμός Φωτισμών: Σοφία Αλεξιάδου
Μουσική: Πάνος Γκίνης
Βοηθοί σκηνοθέτη: Θάλεια Γρίβα, Κατερίνα Λούβαρη Φασόη
Βοηθός σκηνογράφος: Δημήτρης Μέντες
Βοηθός ενδυματολόγος: Αντίς Ντεσού
Διεύθυνση παραγωγής: Έφη Πανουργιά
Εκτέλεση παραγωγής: Γιάννης Κουλούρης
Γραφείο Τύπου – Επικοινωνία Μαρία Τσολάκη
Social Media -Διαφήμιση: Renegade Media / Βασίλης Ζαρκαδούλας
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Παραγωγή: ΘΕΑΤΡΟΧΩΡΟΣ

Διανομή
Φιλουμένα Μαρτουράνο – Μαρία Ναυπλιώτου
Ντομένικο Σοριάνο – Μελέτης Ηλίας
Ροζαλία Σολιμένε – Πηνελόπη Μαρκοπούλου
Αλφρέντο Αμορόζο – Κωνσταντίνος Γαβαλάς
Λουτσία – Νεφέλη Μαϊστράλη
Ντιάνα – Ιωάννα Τζίκα
Ουμπέρτο – Βασίλης Ντάρμας
Ρικάρντο – Βασίλης Μηλιώνης
Μικέλε – Βαγγέλης Δαούσης
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Μέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη 20:00
Πέμπτη, Παρασκευή 21:00
Σάββατο 18:00 και 21:00
Κυριακή 20:00
Εισιτήρια:
από 18 έως 25 ευρώ
Προπώληση στη viva.gr:
https://www.viva.gr/tickets/theater/filoumena-martourano/
Διεύθυνση: Θέατρο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΟΡΝ
Αμερικής 10, Αθήνα 10671
Τηλέφωνο: 210 36 12 500
0 Comments