Δεύτερη χρονιά λοιπόν. Την είχαμε δει, είχαμε γράψει και την παρακολουθήσαμε και στη δεύτερη σεζόν της. Ξέρετε τι είναι καλό να κάνεις σε αυτές, τις περιπτώσεις, όταν δηλαδή ξαναβλέπεις μία παράσταση; Να εστιάζεις στα «μικρά». Σε όλα εκείνα, με τα οποία δεν είχες ασχοληθεί τότε.
Ο Θοδωρής είναι φορτηγατζής. Από μικρός ήθελε να γίνει ναυτικός, αλλά η συνεχής γκρίνια της μάνας του, για να μην της θαλασσοπνιγεί, τον απέτρεψε απ’ το να κυνηγήσει το όνειρό του. Παντρεμένος, με δύο παιδιά, ένα κατακόκκινο δάνειο και συγκεκριμένους συγγενείς που θα προτιμούσε να μην είναι έτσι όπως είναι, ο Θοδωρής εκτελεί δρομολόγια μέχρι τη Γερμανία ή και ακόμα τη Σουηδία.
Ο κύριος Σωτήρης Δούβρης υποδύεται τον Θοδωρή. Μπαρουτοκαπνισμένος ηθοποιός, πάντα προσηλωμένος στον ρόλο, πάντα φυσικός. Με ένα δυο σαρδάμ που τον έκαναν ακόμα πιο πιστευτό, σε καμία στιγμή του έργου δεν ήταν κάτω από πολύ καλός. Όλοι οι ρόλοι του πάνε, τόσο απλό είναι. Είχαμε γράψει για κείνον πως πιστεύουμε ότι το διασκεδάζει όταν είναι στη σκηνή. Επιβεβαιωθήκαμε για ακόμα μια φορά. Υπάρχουν τα χιουμοριστικά σημεία, υπάρχουν τα δύσκολα και τα συγκινητικά. Παντού αποδίδει με άνεση και πειστικότητα. Είναι εντελώς ανθρώπινος.
Η Σαμπάχ γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Συρία. Παθιασμένη με τον χορό, διψασμένη για ζωή, έρχεται απότομα σε επαφή με το άθλιο καθεστώς της χώρας της. Περπατά χιλιάδες χιλιόμετρα για να γλυτώσει και φτάνει μέχρι την Ελλάδα. Τη χώνουν σε μια δομή. Σιχαίνεται τον εαυτό της εκεί και του υπόσχεται να φύγει και να αναζητήσει την τύχη της στη Σουηδία. Κάποιος «ιμπρεσάριος» της λέει ότι υπάρχει η άκρη, αρκεί να υπάρχει και ο «μπερντές». Ακόμα μία περιπέτεια για τη γυναίκα με το μυστικό και την επιμονή να αναδυθεί στην επιφάνεια.
Την «συνεπιβάτιδα» υποδύεται η κυρία Kassandra El Najjar. Είχαμε μιλήσει για το ωραίο φιζίκ της, είχαμε τονίσει πως έχει καλή χημεία με τον συμπρωταγωνιστή της. Η κυρία El Najjar είναι όντως από τη Συρία και έχει ακριβώς τα ίδια βιώματα με τον χαρακτήρα που υποδύεται. Η προφορά της, με το ιδιαίτερα λεπτό σίγμα και ο απίστευτος τρόπος που εκφέρει τη λέξη «ξύλο», είναι μόνο θετικά σημεία και στοιχεία της εν γένει ερμηνείας της. Το γέλιο της, το δάκρυ της, η απελπισία της… Όλα κομμάτια του εαυτού της, της ζωής της ως τώρα και του τάλαντού της ως ηθοποιού.
Με τη Σαμπάχ καλά κρυμμένη στην καρότσα, ο Θοδωρής θα βρεθεί να οδηγεί μέχρι τη Στοκχόλμη. Έχει πλέον έναν επιβάτη στο φορτηγό του. Οι δυο τους θα αρχίσουν να μιλάνε. Ο επαγγελματίας οδηγός δεν είναι κακός άνθρωπος, δεν έχει κακή ψυχή. Είναι όμως τραχύς και απότομος.
Το είχαμε γράψει τότε, το επαναλαμβάνουμε και τώρα. Αυτή η παράσταση είναι ένα ύμνος για τον άνθρωπο και την αποδοχή της διαφορετικότητας. Οι δύο ηθοποιοί στέκονται ψηλά, όσον αφορά τις υποκριτικές τους υποχρεώσεις. Και ο Δημήτρης Καρατζιάς σκηνοθετεί με πάθος. Έχοντας ως βάση την εξαιρετική και πολύ συγκινητική ιστορία της κυρίας Ειρήνης Δερμιτζάκη, την κάνει ταινία. Ταινία μέσα σε ένα μπλακ μποξ. Όταν μπήκα στην αίθουσα για πρώτη φορά, σκέφτηκα ό,τι και οι υπόλοιποι θεατές. Πώς διάολο έβαλαν το φορτηγό εδώ μέσα; Το ίδιο αναρωτήθηκα και τώρα. Μωρέ, όλα γίνονται και όλα μοντάρονται, όταν έχεις τέτοιο σκηνοθέτη και τέτοιους συντελεστές. Η κυρία Γεωργία Μπούρδα ζωγράφισε, όσον αφορά το σκηνικό. Και λίγα γράφω.
Μπιζάρισμα. Χειροκρότημα. Πάνε κι έλα τρεις φορές. Το χειροκρότημα δεν σταματά. Δεν επιθυμούμε να σταματήσει. Έτσι, να ακουστούμε μέχρι τον σταθμό του μετρό, μέχρι να σπάσουν τα χέρια μας! Σε μια ώρα μάθαμε όσα δεν διδαχτήκαμε ποτέ μας. Όσο δεν θα μάθουν ποτέ στα σχολεία τα παιδιά μας. Σε μια ώρα καταλάβαμε ότι όλοι μας οφείλουμε να φερόμαστε ανθρώπινα στους συνανθρώπους μας. Απ’ όπου κι αν έρχονται, όπου κι αν πηγαίνουν, όπως κι αν κατουράνε. Και μην ξεχνάτε ποτέ ότι μια αγκαλιά δεν κοστίζει τίποτα, αλλά και τόσα πολλά. Μαζί.
Κώστας Κούλης
Μία παράσταση στη σκιά του προεδρικού διατάγματος 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022), με το οποίο τα πτυχία καλλιτεχνικών σπουδών εξισώνονται με απολυτήριο λυκείου. Θα θέλαμε πολύ να μάθουμε το όνομα εκείνου που σκέφτηκε και έπεισε και τους άλλους να γίνει κάτι τέτοιο. Θα επανέλθουμε.
0 Comments